3.04.2020
9 клас.Всесвітня історія
Тема уроку:Розвиток культури і повсякденнє життя кінець ХVIII- початок ХХ ст.
Наука і техніка.
9 клас.Всесвітня історія
Тема уроку:Розвиток культури і повсякденнє життя кінець ХVIII- початок ХХ ст.
Наука і техніка.
Очікувані
результати
Після цього уроку
учні зможуть:
• показувати на
карті місця діяльності основних освітніх, наукових і культурних організацій;
визначних архітектурних споруд;
• характеризувати
особливості процесу розвитку освіти, науки й культури в Україні у цей період;
• пояснювати
суперечливі процеси модернізації розвитку освіти й культури;
• висловлювати
судження щодо діяльності В. Каразіна, М. Максимовича, М. Остроградського,
• називати дати відкриття університетів в українських землях;
• пояснювати й
застосовувати терміни і поняття: «національна ідея», «романтизм», «класицизм».
Тип уроку:
засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми
та мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1. Чи є підстави
стверджувати, що український національний рух у середині XIX ст. був складовою
європейського революційного процесу?
2. Доведіть, що
революція 1848 р. суттєво прискорила розвиток українського національного руху.
3. Визначте напрями
діяльності Головної руської ради, охарактеризуйте їх.
4. У чому полягає
головне значення революції 1848-1849 рр. для Західної України?
5. Поясніть причини
змагання українського національного руху з польським. У чому воно проявлялося?
III. СПРИЙНЯТТЯ
ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з
підручником
• Прочитати текст
підручника, визначити позитивні й негативні чинники, що впливали на розвиток
культури України в першій половині XIX ст.
Орієнтовна
відповідь
Позитивні чинники
|
Негативні чинники
|
• Українська культура розвивалася як єдине ціле,
як культура українського народу.
• Із середовища народу вийшли талановиті вчені,
які працювали в різних галузях науки і мистецтва.
• Зникнення турецько-татарської загрози.
• Розвиток промислового виробництва.
• Виникнення інтелігенції.
• Позитивний вплив європейської культури.
• Поширення романтизму
|
• Українські землі були поділені між двома
державами: Росією та Австрією.
• Антиукраїнська політика Російської та Австрійської
імперій гальмувала культурний розвиток України.
• Російський уряд запровадив цензуру на видання
літератури українською мовою.
• Остаточна втрата ознак державності.
• Підпорядкування Православної церкви
Московському патріархатові
|
Вправа «Два по два
— чотири»
Учні обирають з
негативних і позитивних чинників по одному, що найбільше вплинули на розвиток
української культури.
1. Об’єднатися в
пари. Обрати від пари два (негативний і позитивний) чинники, дійти спільної
думки.
2. Об’єднатися
в групи по чотири, обрати від групи два чинника, представити класу.
3. Визначити, які
чинники, на думку класу, виявилися найзначущими для розвитку української
культури першої половини XIX ст.
Робота з поняттями
• Романтизм —
напрям у літературі й мистецтві, що виник наприкінці XVIII ст. Характерними
ознаками романтизму є заперечення раціоналізму, відмова від суворої
нормативності в художній творчості, культ почуттів людини; увага до
особистості, її індивідуальних ознак; неприйняття буденності й звеличення
«життя духу».
• Класицизм —
напрям в європейському мистецтві. Його представники орієнтувалися на античне
мистецтво, яке проголошувалося ідеальним, класичним, гідним наслідування.
Робота з текстовою
таблицею
• Слухаючи
розповідь учителя, скласти таблицю.
Орієнтовний вигляд
таблиці
Особливості
розвитку культури
1. Відбувається
становлення національної культури.
2. Нерівномірність
культурного розвитку різних регіонів України.
3. Узгоджена
діяльність інтелігенції Заходу і Сходу України.
4. Серед
представників української культури замість нащадків козацької старшини посіли
місце представники інтелігенції
Завдання
• Поясніть логічний
зв’язок: промислова революція ---> розвиток освіти.
Робота з історичним
джерелом
1. Проаналізуйте
документ і визначте, якою була урядова політика в освітній сфері.
2. Чому царський
уряд так боявся освіченості українського народу?
Із висловлювання
Міністра народної освіти О. С. Шишкова «...Наставлять земледельческого сына в риторике было бы приуготовлять его быть худым и бесполезным или еще вредным
гражданином. Но правила и наставления в христианских добродетелях, в доброй
нравственности нужны всякому, не выводят никого из определенного ему судьбою
места и во всех состояниях и случаях делают его и почтенным, и кротким, и
довольным, и благополучным.
Научить грамоте весь народ... имело бы
больше вреда, чем пользы».
Складання тез за
розповіддю учителя
Орієнтовний вигляд
тез Освіта
Початкова
1. Парафіяльні
ніколи — для дітей найнижчих станів, які існували при церквах, навчання тривало
1 рік;
2. Повітові училища
— для дітей дворян, купців, заможних ремісників, у яких навчання тривало 2-3
роки.
Середня
1. Губернські
гімназії — навчалися діти дворян і чиновників. Навчання тривало 7 років
(Чернігів, Одеса, Херсон, Київ і т. д.).
2. Приватні пансіонати.
3. Інститути
шляхетних дівчат.
Проміжне місце між
гімназіями та університетами посідали ліцеї. 1817 р. — Рішельєвський ліцей в
Одесі;
1820 р. —
Ніжинський ліцей, 1832 р. перетворений на Гімназію вищих наук.
Вища
Університети.
Навчалися діти дворян.
1805 р. —
Харківський університет, засновник В. Каразін.
1817 р. —
Львівський інститут Оссолінських.
1819 р. —
Києво-Могилянську академію перетворено на духовну академію.
1834 р. — Київський
університет Святого Володимира. Історичний факт
1856 р. на підвладних
Російській імперії українських землях офіційно числилося 1 300 початкових шкіл,
де навчалося 67 тис. учнів; 18 гімназій з 4 тис. учнів. Якщо врахувати, що на
них проживало 13.5 млн осіб, то в Україні на сто мешканців припадало 0,61 учня,
у Росії — 0,7, у США — 20, у Франції та Англії — 9,1 учня.
• Зробіть висновки
з наведених фактів.
Робота з текстовою
таблицею
• Слухаючи
розповідь учителя, скласти таблицю.
Орієнтовний вигляд
таблиці
Особливості
розвитку науки
Прізвище діяча
|
Досягнення
|
Дмитро Бантиш-Каменський, історик
|
4-томна «История Малой России»
|
Прізвище діяча
|
Досягнення
|
Микола Костомаров, історік
|
«Богдан Хмельницький», «Руїна». Очолював
Кирило-Мефодіївське товариство, професор Київського університету
|
Микола Маркевич, історік
|
«Історія Малоросії» — думка державної
незалежності України
|
Михайло Максимович, історик, фізіолог, етнограф
|
«Малоросійські пісні». Переклав українською
«Слово о полку Ігоревім». Досліджував «Повість минулих літ», «Руську Правду».
Перший ректор Київського університету
|
Тимофій Осиповський, математик
|
3-томний «Курс математики»
|
Михайло Остроградський, математик
|
Започаткував Петербурзьку математичну школу
|
Ізмаїл Срезневький, філолог, славіст, історик
|
1842 року став першим професором-славістом у
Харківському університеті, де читав курси з історії та слов’янських мов
|
Василь Каразін, винахідник, освітній діяч
|
Ініціював заснування Харківського університету
(1805) та Філотехнічного товариства (1811-1818) для поширення досягнень
науки, техніки та розвитку промисловості в Україні
|
Робота з біографічними довідками
Михайло Максимович
(1804-1873) — український вчений-енциклопедист, історик, філолог, етнограф,
ботанік, поет зі старшинського козацького роду на Полтавщині. Перший ректор
Київського університету. Максимович був ученим широкого діапазону — від
ботаніки до історії. Його наукові праці в царині природознавства, опубліковані
в 1820-1830-х рр., не лише відповідали рівневіі тогочасної науки, але й
прокладали для неї методологічні шляхи.
Михайло
Остроградський (1801-1862) — видатний український математик, походив із
козацько-старшинського роду Остроградських. Навчався в Харківському
університеті. Працював переважно у Франції і Росії. Професор Петербурзького
університету та Морського кадетського корпусу, член Петербурзької АН, Паризької, Римської й Туринської
Академій наук. Автор 40 праць з математичного аналізу. Світ знає його
дослідження з теорії чисел алгебри, теорії ймовірностей та варіаційного
числення. Приятелював з Т. Шевченком. ЮНЕСКО у 2001 р. внесла М.
Остроградського до переліку видатних математиків світу.
Василь Каразін (1773-1842) — український вчений, винахідник, громадський діяч.
Засновник першого у Східній Україні Харківського університету (1805), ініціатор
створення одного з перших у Європі Міністерства народної освіти, автор
ліберальних проектів реформування державного устрою і народного господарства.
Праці з агрономії, конструювання сільськогосподарських машин. Зробив численні
відкриття в галузі органічної і неорганічної хімії, першим запропонував
створення мережі метеорологічних станцій по всій державі.
IV. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Опрацювати
відповідний параграф підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар