середа, 22 квітня 2020 р.

21.04.2020
9 клас правознавство
Тема уроку: «Особливості  адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх.»
( розробка уроку правознавства у 9 класі)
                                                        
Урок 28.    Практичне заняття  з теми
« Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх. »
Мета:
- повторити і поглибити знання основних положень по кримінальної та
                                      адміністративної  відповідальності неповнолітніх;
- закріпити навички практичного застосування отриманих знань;
- висловлювати судження про особливості адміністративної та
   кримінальної відповідальності  неповнолітніх;
- розв’язувати юридичні ситуації;
- виховувати в учнів правову свідомість, негативне ставлення до злочинності як соціального явища  та  розуміння невідворотності кримінальної відповідальності;
- формувати власну думку учнів щодо проблеми злочинності в Україні;
 - вести профілактичну роботу з підлітками щодо попередження правопорушень.
Очікувані результати :
Після цього уроку учні зможуть:
 називати ознаки юридичної  та адміністративної відповідальності;
 характеризувати підстави і види юридичної  та адміністративної відповідальності; 
пояснювати та застосовувати поняття «юридична відповідальність» та «адміністративна відповідальність»;
- вирішувати правові ситуації з використанням знань і положень  адміністратив-
   ного та кримінального законодавства України щодо  неповнолітніх;
- здійснювати свої дії відповідно з нормами права в правовідносинах 
    адміністративного та кримінального права;
оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності;
- застосовувати засвоєні поняття та вміння при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права.
Тип уроку: застосування умінь і навичок
Хід уроку.
Вступна частина
І. Організаційний момент уроку.
Учитель : Добридень! Я прошу сісти тих, хто вважає, що
а) порушення правил дорожнього руху є адміністративним 
    правопорушенням;
б) відповідно до зводу законів «Руська правда» за скоєні злочини
     передбачені грошові покарання;
в) викрадення людини - це кримінальний злочин;
г) кримінальна відповідальність за умисне вбивство настає з 14 років.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Для того, щоб остаточно налаштуватися на роботу, як завжди, розминка.
Цифрова розминка: 14,15,16, 18, 45, 1:
14 років - наступає кримінальна відповідальність за тяжкі та особливо тяжкі злочини;
15 діб - термін адміністративного арешту;
16 років - залучення до кримінальної та адміністративної відповідальності;
18 років - з 18-настає повна цивільна дієздатність;
45 діб - максимальний термін арешту для неповнолітніх;
1 рік - найменший термін позбавлення волі для неповнолітніх.
ІII. Мотивація.
     Відомий історичний факт, що відомий нам Наполеон Бонапарт заявив, що розроблений за його участю Цивільний кодекс «Вище всіх його сорока перемог!». І в цьому він має рацію. У будь-якому суспільстві повинні бути закони. Вивчити закони і навчитися застосовувати ці знання на практиці - основна мета наших уроків. Адже незнання закону не звільняє від відповідальності.
    Девіз нашого уроку "Вчити право, щоб знати, знати, щоб застосовувати і жити гідно!"
    Тема уроку «Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх»
    Наше завдання - поглибити знання з кримінальної та адміністративної відповідальності неповнолітніх та закріпити навички практичного застосування отриманих знань.
    Я пропоную кожному з вас написати на долоньці (паперовій), чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, відповіді на які питання ви бажаєте отримати, які навички набути в ході уроку.
(Метод «Долоньки»)
  Перш, ніж приступити до виконання завдань, пропоную згадати вже відомі поняття по даній темі.
    Ваше завдання: зібрати хмаринку, тобто з'єднати слова так, щоб утворився термін чи поняття. (по групах)
(Метод «Хмаринка»)
Основна частина уроку.
ІV. Інструктаж з практичного заняття.
Працювати ми будемо в групах, вітаємо:
а) «Знавці права» - отримують завдання теоретичного характеру;
б) «Юристи-практики» - отримують завдання практичного характеру;
в) «Експерти» (входять батьки, юристи) - отримують завдання теоретичного і практичного характеру для того, щоб належним чином оцінити роботу двох перших груп.
V. Об'єднання учнів у гру­пи .
        .  Виконання завдання.
             А)  Завдання теоретичного характеру («Знавці права»):
І) Вибрати ознаки адміністративної та кримінальної відповідальності і позначити буквами «А», «К»:
1. Її суб'єктами можуть бути осудні фізичні особи, які досягли 16 років, службові та посадові особи.
2. Її суб'єктами можуть бути тільки фізичні особи, які досягли 16 років, а у випадках, передбачених законом - 14 років.
3. Заснована на презумпції невинності.
4. Породжує стан судимості.
5. Застосовують зазвичай органи виконавчої влади та тільки в окремих випадках - суди.
6. Настає за вчинення проступку.
Відповіді: «А» - 1, 5, 6. «К» - 2,3,4.

II) Визначити заходи впливу, що застосовуються до неповнолітніх за вчинення адміністративних правопорушень і позначити буквами «Н»: (створити ФІШБОУН)
1. зобов'язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
2.попередження
3.арешт
4. догана або сувора догана;
5. обмеження волі
6.передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання;
 • Відповіді «Н» - 1, 2, 4, 6;
Картинки по запросу фишбоун
IІІ) З системи кримінальних покарань вибрати і позначити буквою «Н», ті, які можуть бути застосовані до неповнолітніх. (Внести в фішбоун)
1. громадські роботи;
2. виправні роботи;
3. службові обмеження для військовослужбовців;
4. арешт;
5. обмеження волі;
6. тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців;
7. позбавлення волі на певний строк;
8. довічне позбавлення волі;
9. штраф;
10. конфіскація майна;
11. позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
12. позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу;
Відповіді: «Н» - 1, 2, 4, 7, 9,11;
ІV) Розв’язати   рівняння: (А + Б) + (Г- Д)+ Ж = 27
                      В
Відповідь: А - 16; Б - 14; В -10; Г - 15; Д - 6; Ж -15
А. Вік, з якого настає адміністративна відповідальність. (16)
Б. Вік, з якого настає кримінальна відповідальність за тяжкі злочини. (14)
В. Максимальний термін позбавлення волі неповнолітніх. (10)
Г. Максимальний термін позбавлення волі. (15)
Д. Мінімальний термін виправних робіт при кримінальному покаранні. (6)
Ж. Тривалість адміністративного арешту. (15)




Б) Завдання практичного характеру («Юристи-практики»)
І. Проаналізуйте правові ситуації за планом( опираючись на Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення):
1) вид правопорушення; 2) склад правопорушення; 3) юридична відповідальність.
1. Мама з донькою (5 років), поспішаючи в садок, перейшли вулицю у невстановленому місці, хоча неподалік був пішохідний перехід. Їх зупинив співробітник дорожньо-патрульної служби. Є дані дії правопорушенням? Хто буде притягнутий до відповідальності?
Відповідь. Дані дії містять в собі юридичний склад адміністративного правопорушення (ст..127 КУ про АП) Об'єкт - правила дорожнього руху для пішоходів.
Об'єктивна сторона - непокору пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху.
Суб'єкт - мати, буде нести відповідальність; дочка не є деліктоздатної особою.
Суб'єктивна сторона - вина матері, яка здійснила протиправне діяння, свідомо порушивши правила пішоходів, обтяжена залученням в протиправне діяння малолітньої дитини.
2. Неповнолітні особи С. (15 років) і К. (17 років) в парку відпочинку вживали спиртні напої.
Відповідь. Такі дії включають в себе юридичний склад адміністративного правопорушення (ст..178 КУ про АП) Об'єкт - громадський порядок.
Об'єктивна сторона - розпивання спиртних напоїв в громадських місцях.
Суб'єкт - К (17 л.) - деліктоздатна особа, яка підлягає адміністративної відповідальності, до якого можна застосовувати адміністративне стягнення або міру адміністративного впливу як до неповнолітніх
З (15 л.) - неделіктоздатна особа. До адміністративної відповідальності можуть бути притягнуті батьки за невиконання обов'язків по вихованню дітей (ст .. 184 КУ про АП).
Суб'єктивна сторона - діяння осіб у формі дії, вина у формі умислу.
3. Д (19 років) вирішила самостійно замінити в своєму паспорті фотографію. Попередня, на якій їй було 16 років, їй не подобалася. При цьому пошкодила сторінку паспорта.
Відповідь. Дані дії містять в собі юридичний склад адміністративного правопорушення (ст..198 КУ про АП)
Об'єкт - встановлений порядок управління. Об'єктивна сторона - псування паспорта.
Суб'єкт - Д (19 р) - деліктоздатна особа, яка підлягає адміністративної відповідальності.Суб'єктивна сторона - діяння у формі дії, вина у формі умислу.
2. Виправити помилки:
У контрольній роботі учениця допустила ряд помилок. Ваше завдання - їх виправити.
1) Адміністративна відповідальність настає з 15 років. (З 16 років)
2) Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу. (Не мають зворотної сили)
3) Ніхто не може бути притягнутий до кримінальної відповідальності за той самий злочин більше 2 разів. (Більше 1 разу)
4) Суб'єктом злочину є юридична осудна особа, яка досягла 13 років.
(Суб'єктом злочину є фізична осудна особа, яка досягла 16 років, а при вчиненні умисних тяжких та особливо тяжких злочинів - з 14 років.)
5) Особа, виконало явно злочинний наказ або розпорядження за діяння, вчинені з метою виконання такого наказу або розпорядження, не підлягає кримінальній відповідальності.
  (Підлягає кримінальній відповідальності)
6) Заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою - це крадіжка. (Шахрайство)
3. На прийомі у юриста.
ситуація №1.Двое юнаків - Олександр (19 років) і Ігор (17 років) - зробили серйозний адміністративне правопорушення, за що у виняткових випадках застосовується такий вид покарання, як адміністративний арешт на строк 15 діб, і таке рішення приймає тільки суд. Ви - суддя і розглядаєте цю справу. Ваше рішення?
    Відповідь. За Олександру, який є повнолітнім, можна застосувати адміністративний арешт, а щодо Ігоря, якому 17 років, закон цього не передбачає. Відносно Ігоря можна прийняти такі заходи впливу:
1) зобов'язання публічно вибачитися перед потерпілим (якщо такий є);
2) попередження;
3) передати під нагляд батьків або осіб, які їх замінюють, що і передбачено ст. 13 Кодексу про адміністративні правопорушення.
    ситуація №2. Співпрацівники поліції затримали 17-річного Зозулю за те, що він лаявся нецензурними словами перед виходом в театр, на зауваження громадян і співробітників поліції не реагував. За вчинення дій, які являються дрібним хуліганством, він був попереджений.
     Батьки Зозулі прийшли за захистом до адвоката.
     Рішення співробітників поліції є правомірними, оскільки розглядати справу про дрібне хуліганство (ст. 173 КУ пап) та накладати адміністративне стягнення за його вчинення чи мають право органи внутрішніх справ (поліція)
ситуація №3. Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на те, що не потребує отримання документа, а отже, і має намір отримати громадянство іншої держави, але не може пояснити який саме. Хлопець стверджує, що він нічого не зробив протиправного. Ви - юрист, поясніть цю ситуацію.
     Відповідь. Десятикласник порушив закон через свою бездіяльність, він підлягає адміністративній відповідальності ..

В) Група «Експертів» ділиться 2 підгрупи. Перша підгрупа знайомиться із завданнями групи «Знавців права», друга - з завданнями «юристів» для того, щоб при розгляді завдань оцінити відповіді учасників груп.
Учитель організовує роботу і вносить корективи в оцінку експертів.
Підсумкова частина( рефлексія ).
VІІ. Узагальнення й систематизація результатів роботи.
VІІІ. Підсумки.
Висновки:
- незнання закону не звільняє від відповідальності;
- адміністративна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років, кримінальна - з 16 (14)
- вивчили міри покарання неповнолітніх;
- система покарань для неповнолітніх орієнтує суд призначити таке покарання, яке буде досить ефективним і для виправлення злочинця, і для мети загальної превенції. (Попередження скоєння правопорушень іншими особами);
- навчилися застосовувати теоретичні знання на практиці;
- розвивали вміння складати Фішбоун, працювати з «Хмаринкою», аналізувати правові ситуації, вирішувати завдання.
  Метод «Долоньки»
(загинаємо пальці паперової долоньки відповідно до отриманих відповідей, тобто очікуваних результатів, які самі записали на початку уроку)
ІХ. Домашнє завдання.
Повторити § 15-23, вивчити основні терміни та поняття.
- скласти кластер (10-11 бал.)
- неправильні твердження (кожне твердження - 2 бали) 7-9 балів.
  - підготуватися до уроку узагальнення знань.




Література
1. О.Наровлянський «Основи правознавства», підручник для 9 класу ЗНЗ. - К.: Грамота, 2017 -192 з
2. Кодекс України про адміністративні правопорушення. / zakon.rada.gov.ua/go/80731-10
3. Кримінальний кодекс України. / zakon.rada.gov.ua/go/2341-14...




1

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...