пʼятниця, 3 квітня 2020 р.

3.04.2020
6 клас Тема 4. Стародавній Рим за царської та республіканської доби.
Тема уроку: Природні умови Італії та виникнення міста Рим. Параграф 40. ст.164

ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
-          Показувати на карті територію Апеннінського півострова, місце розташування м. Рим;
-          Визначати вплив природно - географічних умов Італії на спосіб життя, заняття її мешканців;
-          Пояснювати та доречно вживати поняття: патриції, плебеї, сенат,
-          Розповідати про особливості суспільно-політичного життя в царському Римі;
-          Розв’язувати хронологічні задачі;
-          Висловлювати міркування щодо фактів і подій найдавнішої історії Риму.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: патриції, плебеї, сенат.
НМЗУ: атласи, підручники, роздавальні матеріали для роботи в малих групах, презентація.
ТУ: урок засвоєння нового матеріалу, формування умінь та навичок.
Хід уроку:
Тема.        Природні умови Італії та виникнення міста Рима.


Мета.
Ø Дати уявлення про природнокліматичні умови Апеннінського півострова; простежити їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення;
Ø Удосконалити навички роботи з історичною картою, описувати природні умови країни.
Ø Виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, предмету.

Основні терміни і поняття. Патриції, плебеї.

Тип уроку.   Засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник  
Структура уроку
I.   Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
III.Вивчення нового матеріалу
1.            Природнокліматичні умови Апеннінського півострова.
2.            Населення стародавньої Італії.
3.            Виникнення міста Рима та правління царів.
IV.Закріплення нових знань
V.Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

I.                  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання на повторення.
1.            Які види господарської діяльності називаються такими ґрунтуються на виробництві?
2.            Як природні умови впливають на господарську діяльність людей? (Дайте відповідь на прикладі якоїсь із вивчених країн).
3.            Чому в людському суспільстві виникає необхідність у створенні держави? Як розрізняються держави за формами правління?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Природно-кліматичні умови Апеннінського півострова.
Розповідь учителя з демонстрацією карти
Апеннінський півострів, розташований на півдні Європи, сильно виступає в Середземне море і формою нагадує чобіт. Має довжину близько 1100 км, найбільша його ширина 240 км. Недалеко від півострова лежить багато островів, історично пов'язаних із півостровом і кліматичне подібних до нього; найбільші й найвідоміші серед них — Корсика, Сардинія, Сицилія.
Апеннінський півострів омивається Адріатичним морем на сході, Іонічним морем і Тарантською затокою — на півдні та південному сході, Середземним, Тірренським і Лігурійським морями — на заході та південному заході. Східне узбережжя не має зручних бухт, на відміну від південного і західного.
Від решти Європи Італія відокремлена Альпами, що й визначає теплий, сприятливий для землеробства клімат. Апеннінські гори — єдині на півострові. Вони не такі круті й високі, як Балканські. Більшість річок півострова (Тибр, По та ін.) судноплавні, що сприяло тісним зв'язкам між областями Італії. Півострів багатий на природні ресурси: метали і сіль.
Виходячи з природно-кліматичних особливостей, Італію поділяють на три. частини: північну, середню і південну.
Північна Італія зрошується річкою По та її численними притоками і розташована між Альпами й Апеннінськими горами. До її складу входили три області: 1) Лігурія; 2) Цизальпійська Галлія, тобто Галлія, розташована з цього (італійського) боку Альп; 3) Венеція.
Середня Італія лежить між річками Макрою, Рубіконом на півночі, Сіларом і Фертуром (Френто) — на півдні. Вона складається із шести областей: 1) Етрурія, 2) Лацій, 3) Кампанія, 4) Умбрія, 5) Піцен, 6) Самній.
Південна Італія поділяється на Апулію, Калабрію, Луканію, Бруттій.
Бесіда за запитаннями.
1. Яким заняттям людей сприяли природні умови Апеннінського півострова?
2. Порівняйте природнокліматичні умови Італії та Греції.
3. Як.ви вважаєте, чому греки були вправними мореплавцями, а римляни довго боялися моря?

2.    Населення стародавньої Італії.
Розповідь учителя – відбувається з одночасній демонстрацією слайдів та карти.
Про ранню історію Італії та її ранніх жителів відомо досить мало. Однак на основі археологічних знахідок можна відновити картину населення півострова. У Лігурії жили лігури, у Венеції — венети, у Цизальпійській Галлії — галли. На півдні Апеннінського півострова жили япіги, лукани та бруттії. У цій області були також грецькі колонії.
Греки називали Південну Італію Великою Грецією. Найважливішими містами були Тарент, Кротон, Фурії. У VIV ст. до н. е. грекам довелося боротися з пунами (фінікійцями) та їхніми союзниками — етрусками — за владу над Південною Італією. Греки розгромили своїх ворогів у битвах при Гімері (280 р. до н. е.) і при Кумах (474 р. до н. е.), після чого встановили гегемонію в регіоні. Однак їхнє панування тривало недовго через постійні конфлікти між окремими полісами. У результаті грецькі міста виявилися беззахисними перед місцевими племенами.
Центральну Італію населяли племена італіків та етрусків.

Етруски прийшли до Італії морським шляхом приблизно у VIII ст. до н. е. Про їхнє походження нічого не відомо. Прийшовши до області, названої на їхню честь Етрурією, вони підкорили місцеві народи й заснували свої міста-держави. Етруски займалися в основному торгівлею та піратством.

Поряд з етрусками жили італійські народи — латини, самніти й інші. Це були в основному миролюбні хлібороби та скотарі. Однак саме вони заснували місто, що підкорило собі весь відомий тоді світ, — Рим.

3.     Виникнення міста Рима та правління царів.
Демонстрація відео фрагменту «Заснування міста Рим» та презентації «Давній Рим»
Питання до учнів:
1) Визначте дату заснування міста Рим?
2) Хто був засновником міста?
3) Яке походження засновників міста Рим?
4) Де розташовувалось місто Рим?

Додаткова інформація
Легендарна дата заснування Рима753 р. до н. е. Рим розташований на семи пагорбах. Перші поселення виникли на Палатинському і Квірінальському пагорбах, між якими лежить Капітолійський пагорб, що згодом перетворився на римський кремль. Поступово селища об'єднувалися і стали ядром Рима.
Спочатку римляни жили родинами. На чолі родини був «патер» (батько). Згодом корінні жителі стали називатися патриціями, а населення, яке прийшло пізніше,— плебеями (народ, маса).
На чолі міста стояв цар, який був одночасно й головним жерцем. Він правив містом разом із радою старійшин — сенатом. Римська традиція знає сімох легендарних царів.
1.            Ромул, із яким пов'язують перші війни із сусідами — Фідерами і Вейями.
Демонстрація відеофільму «Ромул»
Питання до відеоматеріалу:
1)    Визначте сутність діяльності Ромула?
2)    Як загинув цар Ромул?
3)    В чому роль та функції Сенату?
2.            Нума Помпілій, за якого з'являються ремісничі спілки та жрецькі колегії.
3.            Тулл Гостилій, який переміг у війні проти міста Альба-Лонги.
4.            Анк Марцій, за якого в Римі з'являються перші плебеї.
5.            Тарквіній Пріск, перший цар з етруської династії Тарквініїв.
6.            Сервій Туллій, який провів державну реформу, що мала першорядне значення в боротьбі між патриціями і плебеями.
7.            Тарквіній Гордий — останній цар, скинутий повстанням (за легендою — у 509 р. до н. е.).

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Графічний диктант.
Серед пропонованих тверджень є правильні й помилкові. Правильне твердження учні позначають знаком Т, а помилкове — -І.
1. Італія розташована на Балканському півострові.
2. Природнокліматичні умови Італії не сприяли розвитку мореплавства.
3. Згідно з легендою, роком заснування Рима вважається 753 р. до н. е.
4. Засновником Рима був Нума Помпілій.
5. Патриції — нащадки найбільш знатних родів.
6. Разом із царем правив сенат — рада старійшин.
7. Останній цар був вигнаний із Рима в 610 р. до н. е.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель вибірково перевіряє результати роботи, звертає увагу учнів на типові помилки, робить загальні висновки:
Природа Апеннінського півострова сприяла розвиткові землеробства, скотарства, ремесла.
Населення Італії в найдавніші часи складалося з різних племен.
753 р. до н. е. був заснований Рим.
До 510 р, до н. е. у Римі правили царі, населення складалося з патриціїв, плебеїв і рабів.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.            Опрацювати текст параграфа 40
2.            Виконати завдання на контурній карті.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...