четвер, 23 квітня 2020 р.

24.04.2020
11 клас Всесвітня історія
Тема уроку:Виміри цінностей людського буття в сучасному світі.
СУЧАСНІ ВИМІРИ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ
Розглядаються проблеми вимірів людського буття, проблеми відчуженості, самотності, страху у екзистенційному вимірі. Розкривається сутність людини як об’єкта філософського аналізу. Особлива увага звертається на роль цінностей в житті людини та суспільства. Аналізується суспільство та становище людини в ньому, виховання нової людини через самопізнання. Ключові слова: буття, людина, особистість, суспільство, свідомість, цінності, культурні цінності, потреби, моральні норми, духовність, соціалізація, творчість, самотність, самопізнання.
 Постановка проблеми. Філософське осмислення вимірів цінностей людського буття зумовлене потребою наукового аналізу їх ролі в період трансформації інформаційного суспільства. Цінності в житті суспільства виступають соціально-значущими орієнтирами діяльності суб’єктів, одним із факторів розгортання політичної історії. Саме через культурні цінності людина задовольняє свої потреби, і саме існування цінностей відрізняє людину від тварини. Цінності становлять фундамент культури, і предметним полем формування цінностей є культура, яка визначається через систему цінностей та ідей, що слугують для регулювання поведінки членів певного соціуму. Формування ціннісних орієнтацій – елемент соціалізації людини, процесів виховання і самовиховання особистості. Відповідно до ієрархії цінностей складається й ієрархія ціннісних орієнтацій особистості. Серед них – орієнтації на самоствердження, самореалізацію, самодіяльність людини.
 Актуальність теми. Розуміння духовності має у філософії фундаментальне значення, відіграє визначну роль у ключових проблемах: людина, її місце та призначення в суспільстві. Без розкриття змісту цього поняття неможливо осягнути сутність духовного життя людини та суспільства.
Розповідь вчителя
 Проблеми вимірів людського життя в суспільстві визначають розвиток соціальної філософії, яка досліджує суспільство в його постійному історичному розвитку, аналізуючи структури соціальних систем, соціальні інститути та соціальні цінності. До її завдань входить вивчення природи людини та її змін у перебігу історії, що становить важливе підґрунтя для дискусій, обговорень різних аспектів буття людини – найбільш актуальної та фундаментальної проблеми філософського знання. Соціально-філософське осмислення людини вбачає у ній духовну, розумну та діяльну істоту, якій притаманні релігійна віра, ціннісні орієнтації, пам’ять про минуле і надія на майбутнє, почуття гумору, переживання своєї смертності. Дослідження вимірів людського життя є предметом соціально-філософських пошуків з часів Стародавньої Греції та Риму. Сократ, Платон, Аристотель, Демокріт започаткували етико-раціоналістичне пояснення особистості у світі соціальних процесів. Середньовічні філософи Аврелій Августин, Василій Великий, Григорій Нісський розглядали життя людини крізь призму «божественної сутності». Соціально-філософські пошуки доби Відродження суперечили теологічній традиції, вони поставили в центр уваги людину як творця власного світу, щастя. Ця тенденція простежується у працях Нікколо Макіавеллі, Томаса Мора, Томазо Кампанелли та ін. Українська філософська традиція висвітлення питань, пов’язаних з розвитком філософських вимірів людського буття, презентована дослідженнями Б.Головко, О.Гордієнко, М.Кашуби, С.Кримського, Л.Левчук, В.Ляха, В.Малахова, В.Нічик, М.Поповича, Л.Ситниченко, В.Табачковського, І.Романова, Н.Хамітова, В.Шинкарука, В.Ярошовця та ін. Мета статті – дослідження соціально-філософських вимірів людського буття та ролі цінностей у житті людини і суспільства. Відомо, що моральні принципи та норми зароджуються разом зі становленням самої людини як суспільної істоти. Процеси формування моральності, уявлення про добро, обов’язок, совість, відповідальність та інші моральні категорії впродовж свого становлення і розвитку зазнавали суттєвих змін, зумовлених особливостями тієї чи тієї історичної доби і домінуючими соціально-філософськими течіями.
Домашнє завдання.Опрацювати відповідний параграф підручника.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...