понеділок, 13 квітня 2020 р.

14.04.20
6 клас
Тема уроку: Римська республіка в V- ІІI cт, до н,е.

Мета: дослідити процес створення Римської республіки, розкрити причини та наслідки боротьби плебеїв та патриціїв, познайомити учнів із завоюваннями Римом Італії; розвивати вміння давати характеристику історичним особам, аналізувати, порівнювати, критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку, толерантно ставитися до думок інших.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «республіка», «консул», «народний трибун», «вето», «легіон», «диктатор», «тріумф»;
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-         називати хронологічні межі Римської республіки;
-         визначати характерні риси суспільного устрою Римської республіки;
-         описувати побут і повсякденне життя за часів Республіки;
-         застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «республіка», «консул», «народний трибун», «вето», «легіон», «диктатор», «тріумф»;
-         характеризувати особливості республіканського устрою в Римі;
-         оцінює внесок Риму республіканської доби в історію людства.
Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота, ключ – 1.Б  2.Г  3.А  4.Г  5.В  6.Б  7.В  8.А  9.В  10.В
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
План нового матеріалу (запис у зошит)
1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі.
2. Римська республіка: організація влади і римське суспільство.
3. Завоювання Римом Італії.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі
Учні опрацьовують відповідний текст підручника та виконують завдання:
-         Поміркуйте, чи можна сказати, що результатом боротьби патриціїв і плебеїв стала їхня рівність у правах. Свою думку обґрунтуйте.
2. Римська республіка: організація влади і римське суспільство
Учні опрацьовують відповідний текст підручника та виконують завдання:
Заповніть порівняльну таблицю «Органи управління в Римі»
Критерії порівняння
 Консул
Народний трибун
Диктатор
Хто обирав



Чиї інтереси представляв



На який термін обирали 



Чим займалися



3. Завоювання Римом Італії
У 390 р. до н. е. на Рим з півночі вдерлися полчища галлів (сучасні вчені називають ці племена кельтами. Римляни прозвали їх галлами за звичай прикрашати військовий обладунок півнячими пір’ями: слово «галлус» у перекладі з латини означає «півень»). Це був дикий і войовничий народ. Якось на запитання, за яким правом галли захоплюють чужі землі, їхній вождь гордовито відповів: «Світ належить сильним. Для хоробрих мужів немає заборон. Наше право — у наших мечах!». Могутні й нещадні галльські воїни одним своїм виглядом наганяли жах на супротивника.
Розбивши римське військо, що зустріло їх, галли ввійшли до Риму й дощенту розграбували його. Лише найвідважніші громадяни залишилися в місті, готуючись оборонятися на найбільш неприступному пагорбі — Капітолії. Узяти його штурмом галлам не вдалося. Облога цього останнього оплоту римлян затяглася. Коли в галлів скінчилося продовольство, вони вирішили атакувати Капітолій із його скелястого схилу. Він уважався неприступним і тому майже не охоронявся. У нічній темряві сильні й спритні галли по непримітних виступах скелі безшумно просувалися до вершини. Навіть собаки не почули їхнього наближення. І раптом залунало оглушливе ґелґотіння. Це сполохалися гуси в храмі Юнони. Вони належали цій богині, і захисники Капітолія, навіть голодуючи, не наважувалися їх з’їсти. Від голосного шуму римляни прокинулися й відбили раптову атаку.
Після цього виснажені голодом і хворобами супротивники почали мирні переговори. Сила була на боці галлів, тому вони зажадали величезний викуп золотом. Але виявилося, що гирі в галлів важчі за належне. Римляни обурилися. Тоді галльський вождь з усмішкою кинув на чашу вагів на додаток до гир свій важкий залізний меч. І почулися з його вуст слова, які в Римі із жалем згадували багато поколінь: «Горе переможеним!». Заперечити було нічого…
Вторгнення галлів стало для римлян суворим, але корисним уроком. Ледь поправившись від поразки, вони звели навколо міста нові стіни й зайнялися посиленням армії. Крім того, у Римі розуміли, що супротивників буде легше перемогти, якщо вони будуть роз’єднані. Тому у взаєминах з іншими народами римляни додержувалися девізу: «Розділяй і володарюй!» . Вони укладали союзи з одними племенами та з їхньою допомогою здобували перемоги над іншими. А потім, об’єднавшись уже з новими союзниками, громили своїх колишніх соратників. Такі дії приносили Риму незмінний успіх. На початку III ст. до н. е. під його владою опинилися вже й етруски, й осілі на той час в Італії галли, й усі племена італіків.
Після цього римляни спрямували свій погляд на південь, де розташовувалися багаті грецькі колонії. Збройні сили цих міст були невеликі, і, щоб дати відсіч Риму, вони запросили з Греції відомого полководця — царя Пірра. Він жадав слави й мріяв створити таку ж величезну державу на Заході, як колись Александр Македонський на Сході.
У 280 р. до н. е. на чолі великої, добре навченої армії Пірр висадився в Південній Італії. У двох перших битвах римляни були розбиті. Але боролися вони запекло, і Пірр утратив багато тисяч кращих воїнів. Його армія танула на очах. Тому, коли підлесники почали вітати Пірра з блискучими перемогами, він
лише похмуро зауважив: «Ще одна така перемога — і ми загинемо остаточно». Римляни ж, навпаки, зуміли швидко зібрати нову армію, яка вже в наступній битві завдала ослабленому війську Пірра нищівної поразки. Зрозумівши, що його грандіозним планам не судилося втілитися в життя, Пірр невдовзі залишив Італію й повернувся на батьківщину. Утративши його підтримку, італійські греки змушені були підкоритися Риму.
V.  Закріплення знань учнів
Вставте пропущені слова.
На початку ... (V) ст. до н. е. римляни вигнали царя ... (Тарквінія Гордого). У Римі було встановлено виборне правління — ... (республіка), що означає ... («загальнонародна справа» ). Від того часу римською державою управляв ... (сенат та народні збори). Після вигнання царів розпочалася боротьба плебеїв із ... (патриціями). У результаті цієї боротьби плебеї отримали представників для захисту своїх інтересів — ... (народних трибунів), які мали право ... («вето» ), а також були прийняті писані закони — ... (закони ХІІ таблиць).

Перевірте засвоєне на уроці
1. Коли існувала Римська республіка?
2. Чим завершилася боротьба патриціїв і плебеїв?
3. Як було побудовано владу в Римській республіці?
4. Як римляни завоювали Італію?
5. Якими були права й обов’язки громадян?
6. Що відрізняло Римську республіку від грецького поліса ? Що було подібного?
VІ. Домашнє завдання
1.  Опрацювати матеріал § 44

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...