вівторок, 28 квітня 2020 р.

29.04.2020
історія України 9 клас
Тема уроку: Суспільно- політичне становище у 1907-1914рр.


Мета: визначити основні тенденції та суперечності процесу соціально-економічного розвитку українських земель початку ХХ ст.; аграрної реформи П. Столипіна в Україні; модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичними джерелами та історичною картою; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник «Історія України» 9 клас (В. С. Власов)
Тип уроку: комбінований
Основні дати:
1906 р. – початок аграрної реформи П. Столипіна.
1907 – 1911 рр. – діяльність ІІІ Державної думи.
1908 р. – створення Товариства українських поступовців (ТУП).
1910 р. – ухвалення циркуляра П. Столипіна із забороною реєструвати будь-які «інородницькі» товариства.
1911 – 1913 рр. – справа Бейліса.
Лютий 1914 р. – масові демонстрації та політичні страйки проти заборони царським урядом святкування 100-річчя від дня народження Т. Шевченка.
Хід уроку
      I.            Організаційний момент.
   II.            Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
1.     Установіть хронологічну послідовність подій.
Діяльність ІІ Державної думи;
Об’єднання Української демократичної партії з Українською радикальною партією в Українську радикально-демократичну партію;
Кривава неділя;
Створення РУП.
2.     Заповніть пропуски й усно відновіть текст.
Вибори до І Державної думи відбулися _____(лютий-березень 1906) . Щоправда, радикальні політичні сили _____ (бойкотували вибори, або були усунуті від участі в них). У І Державну думу від 9 українських губерній було обрано _____ (102 депутати). 44 депутати об’єдналися в _____ (українську парламентську громаду). Головою було обрано ____ (Іллю Шрага). Друкованим органом став журнал ____ («Український вісник»). Українські депутати підготували ____ (законопроекти про надання Україні автономії, впровадження української мови в школах). Вибори до складу ІІ Державної думи відбулися у _____ (січні-лютому 1907). Цього разу у виборах взяли участь усі радикальні партії, зокрема й українські. Українські депутати знов утворили _____ (українську думську громаду), яка складалася з ______. Вона ввійшла до фракції _____ (трудовиків) й назвала себе _____ (Українською трудовою громадою). Вона мала добиватися _____ (перетворення Росії на «правову й демократичну державу», забезпечення українцям права на автономію). Проте й ця дума виявилася недовговічною: її розпуск відбувся ____(3 червня 1907 р.).
III.            Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1.     Робота з візуальними джерелом.
·        Розгляньте зображення. З курсу всесвітньої історії пригадайте, з якою подією воно пов’язане.
·        Сьогодні ми дізнаємося як Столипінська реформа 1906 р. вплинула на українські землі та її основні наслідки.
IV.            Вивчення нового матеріалу.
1.     Робота з історичним джерелом (с. 232 підручника).
·        Прочитайте історичне джерело.
·        Про що в ньому йдеться?
·        З’ясуйте, коли відбулися описані в ньому події.
·        Визначте, як автор ставиться до подій, про які розповідає. Чи збігаються відомості джерела з інформацією підручника?
·        Що в тексті видалося добре відомим, а що – новим?
2.     Розповідь учителя.
·        Пригадайте, чим закінчилася революція в Російській імперії  1905 – 1907 рр.
Після поразки революції в імперії запанувала реакція. Царський уряд проводив відкриту антиукраїнську політику. Головним провідником імперської реакційної політики  з 1906 р. був голова Ради міністрів Петро Столипін. У своїй політиці він спирався на ідеологію російського шовінізму.
Шовінізм – агресивна форма націоналізму, проповідь національної винятковості, протиставлення інтересів однієї нації інтересам іншої, схильність до розпалювання міжнаціональної ворожнечі й ненависті. В даному випадку – російської нації проти української.
У 1908 р. у Києві було створено «Клуб російських націоналістів міста Києва». Основним завданням клубу було «боротьба з українофільством», яке, на думку його ідеологів, підривало коріння «російської православної цивілізації». 20 січня 1910 р. вийшов циркуляр Столипіна із забороною реєструвати будь-які інородницькі товариства.
3.     Робота з історичним джерелом (с. 233 підручника).
·        Прочитайте фрагмент історичного джерела.
·        Висловте свою оцінку наведеним міркуванням.
4.     Самостійна робота з текстом підручника (с. 224).
·        Опрацюйте текст підручника.
·        Чому «справа Бейліса» набула резонансу?
·        Про що свідчило обвинувачення  Менделя Бейліса?
·        Чи погоджуєтеся ви з вироком суду? Відповідь поясніть.
5.     Робота з таблицею.
·        Користуючись таблицею та отриманими знаннями з курсу всесвітньої історії, визначте перебіг та результати Столипінської реформи.
6.     Розповідь учителя.
Ви вже знаєте, що у Києві у 1908 р. виникла нелегальна громадсько-політична організація – Товариство українських поступовців (ТУП). Членами організації були, зокрема, М. Грушевський, Є. Чикаленко, С. Єфремов, В. Винниченко, І. Шраг та ін.
ТУП обстоювали три основні ідеї:
Ø парламентаризм;
Ø перебудову Російської держави на федеративних засадах;
Ø національно-територіальну автономію України.
Резонансною подією стало виголошення доповіді Дмитром Донцовим «Сучасне політичне положення нації і наші завдання» на ІІ Всеукраїнському студентському з’їзді в 1913 р. у Львові. Антиукраїнська політика не припинилася зі смертю Столипіна 1911 р. урядова заборона святкування 100-річної річниці народження Т. Шевченка у 1914 р. спричинили масові демонстрації студентів у Києві та інших містах України. Саме ця подія стала кульмінацією антиукраїнської політики царського уряду.
   V.            Узагальнення та систематизація знань.
1.     Про наслідки якої події/явища/процесу свідчать наведені факти?
# створення нових можливостей для капіталізації сільського господарства; # переселення частини українських селян у малоосвоєні райони азіатської частини імперії; #зростання продуктивності сільського господарства; # формування потужної верстви середнього та заможного селянства; # прискорення обезземелення селянства; # посилення майнового  розшарування селян; # зростання соціальної напруги в суспільстві.
А економічної кризи 1900 – 1903 рр.
Б аграрної реформи П. Столипіна
В ухвалення циркуляра Столипіна від 20 січня 1910 р.
Г концентрації промислового виробництва
2.     Оберіть зображення, на якому перша українська газета в під російській Україні, що видавалась у Лубнах на Полтавщині наприкінці 1905 р.
А.         Б.
В.      Г.
3.     Робота з контурною картою.
·        Підкресліть назви міст, у яких:
o   було створено першу українську політичну партію;   (1890)
o   відбулося повстання на панцернику «Князь Потьомкін-Таврійський» (Одеса, 1905)
o   виникла нелегальна громадсько-політична організація – ТУП; (Київ, 1908)
o   працював адвокатом Ілля Шраг; (Чернігів)
o   видавалася друком перша українськомовна газета «Хлібороб»; (Лубни, 1905)
o   прокотилася хвиля страйків у січні 1905 р. (Київ, Харків, Одеса, Катеринослав, Миколаїв)
·        Поряд напишіть рік створення.
VI.            Підсумки уроку.
VII.            Домашнє завдання.
1)    Опрацювати § 28 підручника.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...