31.03.2020
8 клас.Всесвітня історія
8 клас.Всесвітня історія
Тема:Промисловий переворот та доба Просвітництва.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
-пояснювати та застосовувати поняття «індустріальна (промислова) революція,«Просвітництво»,
«енциклопедисти», «класицизм».
-розташувати в хронологічній послідовності відомості про
індустріальну революцію, добу Просвітництва;
- визначити зміни в повсякденному житті європейців
протягом ХVІІІ ст., які час епохи Просвітництва, початку індустріальної
(промислової) революції.
Тип
уроку: комбінований.
Обладнання:підручник,відеоматеріал,роздатковий матеріал,атлас.
Хід уроку
І
Організаційний момент уроку
ІІ
Актуалізація опорних знань
1.Складіть
логічні пари:
o джентрі,Вільгем Оранський,Олівер
Кромвель,віги,протекторат,лендлорди, «Біль про права»,торі.
2.Бесіда
o Що таке обгороджування?
o Назвіть особливості аграрного перевороту в Англії.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Робота
з візуальними джерелами
1.Розгляньте
зображення. Знайдіть на малюнках принципові відмінності в організації виробництва.На
якому малюнку зображена фабрика?
Учитель.Епіграфом до сьогоднішнього уроку ми візьмемо слова
відомого німецького філософа І.Канта : «Май мужність користуватися власним
розумом!» Сьогодні на уроці ми дізнаємося що призвело до широкого
розповсюдження фабрик в Європі,як змінилося повсякденне життя європейців після
промислового переворотк,які ідеї було закладено в основу Просвітництва.
ІV Вивчення нового
матеріалу
Учитель.
Аграрний переворот в Англії підготував ґрунт для
промислового перевороту.
Робота
зі словником
Промисловий
переворот-винайдення й широке впровадження
у виробництво машин,здатних замінити ручну працю.
Учитель.Почався промисловий переворот у найстарішій галузі англійської
промисловості-текстильному виробництві.З ХVІІ століття
конкурентом англійських тканин стає дешевий індійський ситець.Для того щоб
витримати конкуренцію англійці винайшли рухливий човник.Він приводився у рух
пружиною,рухався удвічв швидше і дав змогу помітно прискорити виробництво.У
1765 р. тесляр і ткач Джеймс Харгвіс
виготовив прядку «Дженні»,за допомогою якої один робітник міг приводити в рух
18-20 веретен. Річард Акрайт
привласнив чужий винахід –пристосував до «Дженні» водяне колесо,а згодом у 1771
р.побудував першу в Англії фабрику.
Робота
з візуальним джерелом(с.180)
o У чому полягали переваги механічної прядки Аркрайта?
Учитель.Винаходи слідували один за одним і в інших галузях
промисловості.Джеймсом Ваттом було
створено перший паровий двигун.Промисловий переворот вимагав вдосконалення
транспорту.Перевезення належало зробити надійним та дешевим.Джон Меткар перший зробив опуклу дорогу
і проклав канали для стоку води.
Робота
з документом(с.180-181)
o Охарактеризуйте умови праці фабричних робітників.
o У чому вони вбачали причини своїх бідувань.
Учитель.Невдоволення фабричних робітників виливалося в бунт проти
машин. Вони вривалися на фабрики,ламали верстати,а інколи і спалювали й самі
фабричні будинки.Таких людей називали луддитами по імені Неда Лудда-юнака який
начебто перший розробив ткацькі рами на панчішній фабриці.Підприємці зазнавали
великих збитків і вимагали від уряду захисту.Парламент прийняв закон про
смертну кару за псування машин.
2.Торжество
знань і витоки Просвітництва.
Робота
з текстом підручника(с.182-183)
Зачитайте закінчення речення:
o Ідеалами Просвітництва стали…
o Мислителі тієї епохи-просвітителі-вірили…
o Помітним явищем історії Європи…
o Основи англійського Просвітництва заклав….
o ЇЇ батько, Адам Сміт….
Робота
з візуальним джерелом(с.183)
o Розгляньте портрет Джона Локка. Які риси особистості
визначного мислителя відображено на портреті?
3.Французьке
Просвітництво.
Учитель.Одним із засновників
французького Просвітництва був Шарль Монтес'є,який розробив теорію поділу
влади(законодавчу,виконавчу і судову).Найпомітніша постать Французького
Просвітництва-Марі Франсуа Аруе (Вольтер).Він
критикував церкву, проте вважав релігію необхідною для утримання народу в
покорі.
Новий етап у
розвитку французького Просвітництва пов'язаний з ім’ям Жака Руссо.Мислитель не визнавав позитивних наслідків прогресу і
закликав повернутися до життя на лоні природи,стверджував,що розвиток науки і
мистецтва псує суспільство.
Бесіда
o Чи погоджуєтесь ви з твердженням Руссо про науки і
мистецтво?
Учитель.Свій погляд мав Руссо і на державну владу. Це мала бути
держава вільних і об’єднаних у могутній колектив рівних людей-республіка.
Робота
з документом(с.185)
o У чому великий мислитель бачив причини бідувань
суспільства?
4.Енциклопедисти
Переляд
відеоматеріалу «Діяльність вчених енциклопедистів».
Запитання
o В чому полягав задум Дені Дідро?
o
Яку назву мало
видання двох авторів- філософа Д.Дідро і математика Жана Д'Аламбера?
o
Хто писав статті до
цього видання?
o
Хто підтримав видання
«Енциклопедії»?
o
Чому видавати
«Енциклопедію» була заборонено?
o Як вплину на тодішнє суспільство ця масштабна праця?
5.Французький
класицизм
Учитель.Символом культури Франції став новий художній стиль-класицизм.Ідеалом,гідним наслідування
митці вважали сюжети з античної історії та міфології.Головне гасло- «Розум і
порядок в усьому».
Робота
в групах з текстом підручника(с.187-188)
1-ша
група –Театр.
2-га
група-Живопис.
3-тя
група-Архітектура.
Представити результати своєї роботи учні мають у вигляді
таблиці «Французький класицизм».
Орієнтований
вигляд таблиці
Галузі культури
|
Характеристика
|
Театр
|
|
Живопис
|
|
Архітектура
|
V Узагальнення та систематизація знань
Робота
з картою та атласом
Покажіть на карті країну:
o яка є Батьківщиною першого промислового перевороту;
o де вийщов перший том «Енциклопедії».
Вправа
«Уявний мікрофон»
Дайте визначення поняттям розглянутих на уроці «індустріальна
(промислова) революція»,«Просвітництво», «енциклопедисти», «класицизм».
Співвіднесіть
імена історичних діячів з фактами з їхніх біографії.
Джон Локк
|
Вольтер
|
Дені Дідро
|
Мольєр
|
Д
|
А
|
Г
|
В
|
А. Філософ,історик ,письменник. Він критикував церкву, проте
вважав релігію необхідною для утримання народу в покорі.Вів листування з
російською імператрицею Катериною ІІ та прусським королем Фрідріхом ІІ.
Б. Виготовив механічну прядку «Дженні».
Г.Філософ,один із авторів «Енциклопедії».
Д. Заклав основи англійського Просвітництва. Особливу роль
відводив дотриманню принципу законності.
VІ Підсумки уроку
VІІ Домашнє завдання
1.Опрацювати 22 параграф підручника.
2.Питання 2 на стр.189 письмово.
Немає коментарів:
Дописати коментар