неділя, 29 березня 2020 р.

30 .03.2020
7 клас Всесвітня історія
Тема уроку:Індія в період політичної дробленості. Делійський султанат.

Мета: дати уявлення про процес формування делійського султанату, визначити характерні ознаки державного управління, соціальну структуру суспільства, рівень розвитку культури та її вплив на світову культуру; з’ясувати позитивні та негативні наслідки завоювань.
Очікувані результати
Після уроку учні:
• знатимуть про виникнення й розвиток Делійського султанату;
• показуватимуть на карті кордони султанату; шляхи проникнення мусульман до Індії;
• даватимуть характеристику індійським кастам і варнам, управлінню державою.
Історичні діячі: Бабур.
Основні події:
• 1206 - 1526 рр. - період існування Делійського султанату;
• 1526 р. - заснування імперії Великих Моголів.
Обладнання:  Історія середніх віків: підручник для 7-­го класу; атлас, наочність.
Поняття: «імперія  Гуптів»,  «Делійський  султанат»,  «Великий  Могол», «касти», «варна», «раджа».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.   Організаційна частина уроку
ІІ.  Актуалізація знань учнів
Враховуючи, що в 6 класі учні вже познайомилися з історією Індії, вони мають пригадати цей матеріал і дати відповіді на запитання.
1.  Як  географічні  умови  впливали  на  заняття  стародавніх  індійців?
2.  Назвіть найдавніші міста на річці Інд.
3.  Які релігії були поширені в Індії?
4.  Як і коли виник буддизм? Згадайте основні положення буддизму.
5.  Що таке касти, варни?
Учитель. Для європейців Індія тривалий час була казковою країною чудес. Індія - величезна країна, одна з найдавніших цивілізацій. Її історія дуже багата на різноманітні події. Індія подарувала світові шахи, цифри, прекрасні літературні твори. Індія - одна з найбільших країн за кількістю населення. Ми з вами познайомимося з історією Індії у період Середньовіччя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Імперія Гуптів.
Розповідь учителя
Індія має дуже різноманітні природні зони, що дозволяло обробляти різні сільськогосподарські культури. Наявність корисних копалин сприяла розвитку всіляких ремесел. У політичному плані на початку Середньовіччя Індія була роздробленою державою, дрібними князівствами управляли правителі - раджі.
Учитель пропонує прочитати документ і відповісти на питання.
Текст 1. Аль-Масуді про Індію
Індія - обширна країна... В її державах існують значні відмінності у мові та релігії, вони часто ворогують між собою. Більшість вірить у переселення душ... Царська влада передається спадково в одній родині і ніколи не переходить до іншої. Те саме з сім’ями вазирів (міністрів), казн (урядовців) та інших сановників. Ці посади спадкові й не змінюються.
Запитання до тексту
1) Яким було управління в індійських князівствах?
2) Чому Індія не була єдиною державою?
Учитель. Велике значення у житті індійців мала община, оскільки тільки загальними зусиллями можна було осушувати землю від боліт і будувати іригаційні споруди.
Пригадайте, що таке іригація?
- Общинники спільно платили податки - 1/6 частину урожаю, разом годували ремісників, які забезпечували їх сільськогосподарськими знаряддями праці, посудом та одягом.
Раджі не втручалися у життя общин. Вони були верховними власниками всіх підвладних земель. Раджі призначали намісників, які збирали податки і наймали воїнів для служби у війську правителя.
В Індії зберігався кастовий лад.
Пригадайте, що таке касти. Яка легенда пов’язана з їхньою появою?
Учитель пропонує учням прочитати документ.
Текст 2. Про касти
Населення в Індії поділене на чотири класи. До першого класу відносяться брахмани. Це люди чистої поведінки, суворо дотримуються релігійних правил, ведуть аскетичне життя і слідують найправильнішим принципам. До другого класу належать кшатрії. Протягом багатьох століть вони становили правлячий клас. Кшатрії дбають про честь і милосердя. Люди третього класу називаються вайшьями. Вони займаються торгівлею і шукають прибутків як у своїй власній країні, так і за її межами. Люди четвертого класу називаються шудрами. Це клас землеробів. Шудри займаються обробкою землі. Місце кожної людини у цих чотирьох класах визначається ступенем її чистоти.
Завдання до тексту
Назвіть касти та верстви населення, які до них належали.
Учитель каже про те, що каста - це приналежність до певної професії, а об’єднання у стани називаються варни.
Учитель пропонує учням за допомогою тексту підручника і пояснень учителя заповнити схему «Варни і касти індійського суспільства».
Касти. Общини. Робота з таблицею.
Учні, вислухавши розповідь учителя, а також за допомогою підручника складають таблицю «Варни і касти в Індії».
Варни
Касти
Брахмани
жерці, вчителі, наставники, вчені
кшатрії
військові, державні урядовці, світська знать, аристократія
вайшії
купці, скотарі, лихварі, землероби
шудри
чинбарі, ткачі, пастухи, прачки, торговці, музиканти
недоторкані
прибиральники сміття і нечистот
Запитання
1.  Яка з варн, на ваш погляд, була найчисельнішою?
2.  Хто належав до варни кшатріїв?
3.  Як на внутрішньополітичне становище Індії впливав той факт, що індійські царі та воїни належали до однієї варни?
4.  Як називалася група населення, яка не входила до жодної варни?
5.  Чим індійські селяни відрізнялися від європейських?
Учитель. Усього в Індії на цей час налічувалося близько 400 каст та 4 варни. Особливою групою були недторканні. Вони не належали до жодної з каст. Кастовий лад в Індії зберігався протягом всього Середньовіччя, його пережитки існують й у сучасній Індії, хоча законодавчо кастовий поділ скасований.
Розповідь учителя про утворення в 320 р. імперії Гуптів та її розпад.
1.  Яким було управління в індійських князівствах?
2.  Чому Індія не була єдиною державою?
Вторгнення мусульман та утворення Делійського султанату.
Учитель. В Індії у VI-XII ст. утворилося до 70 самостійних держав-князівств. Раджі постійно ворогували між собою. Країна була послаблена війнами і стала легкою здобиччю для завойовників. До Індії вторглися мусульмани під традиційним гаслом «священної війни з невірними».
У XIII ст. на території Північної Індії утворилася незалежна мусульманська держава зі столицею в місті Делі - Делійський султанат.
В одній з хронік про делійського султана повідомлялося, що він дарував воїнам як винагороду за службу села разом із селянами, якщо ж воїн помирав, то подарована земля відходила до сина, зятя або іншого родича.
Пригадайте, як мусульмани ставилися до скорених народів.
Учитель пропонує учням розглянути карту атласа, виконати завдання й відповісти на питання.
1) Знайти шляхи проникнення мусульманських феодалів до Індії.
2) Як змінилася територія Делійського султанату протягом XIII - до кінця XIV ст.?
Учитель пропонує учням прочитати відповідний розділ підручника і відповісти на питання:
1) Чому території Делійського султанату скоротилися наприкінці XIV ст.?
2) Що стало причиною розпаду Делійського султанату?
Орієнтовні відповіді учнів
1) Повстання скорених індійців.
2) Змови знаті, палацові перевороти.
3) Вторгнення Тимура.
Учитель. Пропонує учням прочитати інформаційний текст з історії Індії, складений у наш час.
Текст 3.
Страх перед владою… покинув серця людей, і країна опинилася у жахливому становищі. Жорстокий удар Делійському султанату завдало військо Тимура. Перетворюючи індійські міста та фортеці на «купи золи й сміття», воно просувалося до Делі. Городяни, вірячи в обіцянки Тимура не завдавати їм шкоди, здали місто завойовнику. Проте через кілька днів його воїни почали грабувати місто. Вони вбивали кожного, хто чинив хоч будь-який опір. Свідок розправи писав: «Зроблені з голів індусів башти сягали граничної висоти, а тіла їх ставали поживою для диких звірів і птахів». До своєї столиці Самарканда Тимур вивіз з Індії незліченні скарби. Після цього нашестя Делійський султанат припинив існування як єдина держава.
Запитання до тексту
1) Як Тимур здобував міста?
2) Як поводилися завойовники?
Учитель. Об’єднав Індію мусульманин Бабур. Нащадок великих завойовників Тамерлана і Чингісхана, він поставив собі за мету завоювати Індію. Бабур мав у своєму розпорядженні чудово навчену кінноту та артилерію. У квітні 1526 р. гармати Бабура зламали опір сутана. Бабур об’єднав під своєю владою велику частину північної Індії від Інду до Гангу. Цю державу згодом назвали імперією Великих Моголів.
Делійський султанат.
Робота з картою
Розгляньте карту атласу «Індія. Китай» і виконайте завдання.
1.  Покажіть територію Делійського султанату на початку ХІІІ ст.
2.  Укажіть столицю цієї держави.
3.  Хто і коли завоював територію Індії?
Робота з підручником
Опрацюйте текст підручника і дайте відповідь на запитання.
1. Чому наприкінці XIV відбувався процес скорочення території Делійського султанату?
2.  Що спричинило розпад Делійського султанату?
Релігійне життя. Звичаї та традиції. Робота в групах.
Клас ділиться на три групи, які, використовуючи текст підручника, мають. дати відповідь на запитання.
  1-а група.  Які  моральні  чесноти  цінувалися  в  індуїзмі?  (стор. 210).
  2-а група.  Які  моральні  чесноти  цінувалися  в  буддизмі?  (стор. 210).
  3-я група. У чому полягає оригінальність звичаїв та традицій індійців? (стор. 210).
Наука і культура.
Робота з таблицею.
На основі тексту підручника скласти в зошитах таблицю «Досягнення індійців в галузі науки та культури».
Галузь
Досягнення
Наука

Індійські (арабські) цифри, десятинна система числення, дії з дробами, астрономія, медицина, особливо лікування цілющими травами, астрономія, медицина; створено обсерваторії, Санскрит - XII ст. - розмовна й письмова мова.
Освіта
У школах навчаються лише діти знаті.
Література

Санскрит - ХІІ ст. - розмовна й письмова мова. Поезія: Кабір та Калідаса (п’єса «Шакунтала»), твори на релігійно­ міфологічні сюжети індуїзму, епічна поезія раджпутів - індійських рицарів, які оспівували боротьбу з мусульманами
Архітектура
Храм в Аджанті, Тадж­Махал, розписи Аджанти скульптура, Буддійські храми, висічені у скелях.
Театральне
мистецтво

Придворний - для вишуканої та високоосвіченої публіки  і народний - театр масок і ляльок. Вистави останнього проходили переважно просто неба. гра акторів супроводжувалась музикою і танцями
Релігія Індії
Буддизм, індуїзм.
Боги: Брахма, Шива і Вішну.
Душа повертається після смерті на землю.

ІV. Узагальнення та систематизація знань
1.  Що ми розуміємо під терміном «схід»?
2. Які риси характерні для східних цивілізацій?
3. Чому Індія зазнала нападу багатьох завойовників?
4.  Що являла собою Індія до монгольського завоювання?
5.  Які зміни відбулися в Індії після утворення імперії Великих Моголів?
6. Назвіть  культурні  здобутки  індійського  народу,  які  стали  надбанням світової культури.
V.  Домашнє завдання
 1. Опрацювати §20.
     2. Письмово відповісти на питання:
        а) Складіть хронологічну таблицю Індії в середні віки.
        б) Чим відрізнялося становище мусульман та індійців?
     3. Повторити §§16-19.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...