середа, 25 березня 2020 р.

25.03.2020
8 клас. Історія України
Тема уроку:Імперський наступ на автономію Гетьманщини . Павло Полуботок

Мета: охарактеризувати політику імператора Петра І щодо України; визначити значення для українського народу створення Першої Малоросійської колегії; схарактеризувати Івана Скоропадського як історичного діяча; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння працювати з історичними джерелами, висловлювати власні судження, аналізувати та робити висновки; виховувати зацікавленість до вивчення історії свого народу.
Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
      I.            Організаційний момент.
   II.            Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Вправа «Хто я?»
До дошки викликається 1 учень. Він стає до класу спиною. До спини учня кріпиться портрет відомого історичного діяча з попередньої теми. Учень повинен задати до решти класу 5 запитань. Решта може відповідати тільки «Так» або «Ні». Після цього учень має назвати історичного діяча.
1)    Іван Мазепа
2)    Іван Виговський
3)    Петро Дорошенко
4)    Богдан Хмельницький
2.     Розташуйте цих гетьманів у хронологічній послідовності за роками їх гетьманування.
3.     Робота з історичним джерелом.
·        Ім’я якого історичного діяча пропущено у фрагменті джерела?
«Я не можу приховати від пана, що ми тільки-но отримали з України радісну вість, згідно з якою ___________ кілька разів ущент розгромив московітів, причому захопив добру здобич і взяв у полон багато значних князів. Був він при цьому у великій небезпеці, бо під ним було гарматним ядром вбито коня. Як тільки дійшла достовірна звістка про ці події, вона викликала тут велику радість і в усіх церквах співали «Тебе, Боже, хвалимо…» (Гетьмана І. Виговського)
4.     Доповніть твердження.
1)    Полтавський полковник Мартин Пушкар та запорізький отаман Яків Барабаш….  (очолили антиурядовий заколот 1658 р., підтриманий Московією)
2)    Гадяцькі пункти 1658 р. були … (угодою, яка повертала козацьку державу під скіпетр польського короля в оновленій федерації трьох держав)
3)    Юрій Хмельницький 1660 р. підписав угоду з Польщею, яка ґрунтувалася на умовах… (Гадяцького договору, за винятком стаття про Велике князівство Руське)
5.     Установіть відповідність між свідченнями сучасників та історичними діячами, про які йдеться.
1        «У нас у предках бояр не було, а він заводить нові порядки, а вольності наші всі одходять»
2        «У Криму його імя наводило такий страх, що орда щоденно пильнувала та була готова до бою»
3        «Академія вітала його як Мойсея, спасителя й визволителя народу від польського рабства»
4        «Хай іде до лихого, як з нами не хоче жити, а злякавшись, клобуком покриває голову»
А   Б. Хмельницький   (3)
Б   Ю. Хмельницький   (4)
В   І. Виговський
Г   І. Брюховецький   (1)
Д   І. Сірко   (2)
III.            Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
      I.            Вивчення нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
1.     Робота з історичним джерелом. (с. 206 підручника)
·        Який новий порядок обрання полкової старшини передбачав царський указ? Про що це свідчило?
Додатком до указу були явні й таємні статті Ізмайлову, у яких землі Війська Запорозького називалися «Малоросійським краєм».
Малоросія – назва Гетьманщини в законодавчих актах і розпорядженнях царського уряду після українсько-московського договору 1654 р.
1.     Робота з історичним джерелом. (с. 208 підручника).
·        Про які обов’язки царського резидента йдеться в документі?
·        Доведіть, що таємні настанови резидентові є виявом політики, головний принцип якої – розділяй і володарюй.
·        Як називають таку політику?
      I.            Узагальнення та систематизація знань учнів.
1.     Бесіда за запитаннями.
·        Які особливості гетьманування І. Скоропадського?
·        Які наслідки для України мало утворення Першої Малоросійської колегії?
·        Які функції покладалися на неї?
·        Поміркуйте, чому, на думку істориків, Малоросійська колегія поклала початок ліквідації української державності?
   II.            Підсумки урок.
III.            Домашнє завдання.
1)    Опрацюйте текст підручника (с. 206 – 207).
2)    Складіть історичний портрет Івана Скоропадського.
3)    Підготуйте повідомлення про Павла Полуботка.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...