вівторок, 31 березня 2020 р.

1.04.2020
9 клас. Правознавство
Тема уроку:  Охорона праці неповнолітніх
Тема. Охорона праці неповнолітніх
Мета: продовжити знайомити учнів з особливостями працевлаштування неповнолітніх, навчити аналізувати та застосовувати на прак­тиці законодавство про працю неповнолітніх; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати почуття відповідальності за свої дії.
Обладнання: підручник «Основи правознавства», 9 клас (О. Д. Наровлянський), мультимедійна презентація, проектор
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
      I.            Організаційний момент.
   II.            Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Вставте пропуски.
Перш ніж приступити до роботи, потрібно укласти (трудовий договір). На загальних умовах на роботу можуть прийняти особу, яка досягла (16) років. За згодою батьків, на роботу може влаштуватися і (14)-річна особа. Основний нормативний акт, який регулює відносини у трудовій сфері – (Кодекс законів про працю). При прийомі на роботу, повнолітня особа має надати (паспорт), (трудову книжку) та (диплом). Підставою для звільнення є (прогул) без поважних причин, а також поява на робочому місці у стані (алкогольного сп’яніння). Не допускається звільнення працівника у той час, коли він знаходиться у (відпустці). У день звільнення працівнику мають видати (трудову книжку) та провести (грошовий розрахунок).
2.     Вправа «Третій зайвий».
·        Оберіть у кожному рядку зайве. Свій вибір обґрунтуйте.
1)           
2)           
3)             
III.            Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1.     Вправа «Сторінками історії»


·        Розгляньте зображення.
·        Пригадайте події та імена, які зображені.
·        Що їх об’єднує? (Боротьба за права робітників.)
·        Чи вдалося їм чогось досягти у своїй справі?
Перші закони щодо врегулювання робочого часу були прийняті в Англії (1349,1496,1582 рр.). Ці акти встановлювали 13-годинний мінімальний робочий день. Таким чином, було обмежено не максимальну, а мінімальну тривалість робочого часу.
В Росії законом від 2 червня 1897 р. "Про скорочення робочого дня на фабриках і заводах і про встановлення святкового відпочинку" було встановлено робочий день тривалістю 11,5 години на добу.
А от про робочий час в Україні, ми з вами сьогодні дізнаємося.
IV.            Вивчення нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
Законодавство України установлює права та обов’язки працівників. Особливо закон захищає права неповнолітніх, які працюють. Згідно до Кодексу законів про працю, для неповнолітніх працівників встановлено низку пільг і переваг щодо їхньої праці та відпочинку.
Одним із важливих питань при прийомі на роботу є робочий час.
Робочий час — це час, протягом якого працівник має виконувати свої трудові обов’язки згідно із чинним законодавством про працю, правилами внутрішнього трудового розпорядку й колективним і трудовим договорами.
Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України, нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, тобто в середньому – 8 годин на добу.
2.     Робота з таблицею.
Категорія неповнолітніх
Для працівників віком від 16 до 18 років
Для осіб віком від
15 до 16 років
Для учнів віком від 14 до 15 років, які працюють у період канікул
Тривалість робочого часу
36 годин на тиждень
24 години на тиждень
24 години на тиждень
Тривалість робочого часу учнів, які працюють протягом навчального року у вільний від навчання час, не може перевищувати половини аксимальної тривалості робочого часу для осіб відповідного віку
·        Уважно розгляньте таблицю «Тривалість робочого часу неповнолітніх».
·        Скільки годин має становити тривалість вашого робочого тижня, якщо ви вирішите зараз піти працювати? (12 голин на тиждень)
·        Який робочий час передбачений для вашої мами? А для бабусі?
·        Скільки часу може працювати ваш 17-річний друг? (36 годин)
·        Визначте, який вид робочого часу встановлено в Україні для неповнолітніх?
3.     Слово вчителя.
Стаття 45 Конституції України гарантує кожному право на відпочинок.
Часом відпочинку є встановлений законодавством час, протягом якого працівники звільняються від виконання своїх трудових обов’язків і який можуть використовувати на власний розсуд. Перерва протягом робочого дня – обідня перерва – не має перевищувати 2 години.
4.     Робота зі схемою.
·        Уважно розгляньте схему.
·        Як зазвичай називають перерви протягом робочого дня?
·        Як людина може проводити свій щоденний відпочинок?
·        Які дні відводяться на щотижневий відпочинок? Як ми їх називаємо?
·        Які дні відносять до святкових?
·        Що таке відпустка?
5.     Робота з правовими документами. Робота в групах.
Кожна група отримує певну ситуацію, яку повинна проаналізувати за допомогою витягів з Кодексу законів про працю України на с. 148 підручника.
1-ша група.
Павло М. (17 років) під час літніх канікул працював за трудовим договором у кав’ярні «Надія». Під час прибирання залу хлопець скористався пилососом, вмикаючи який, випадково вимкнув холодильник. Однак Павло цього не помітив. У результаті того, що холодильник тривалий час не працював, більшість продуктів була зіпсована. Адміністрація закладу зобов’язала Павла відшкодувати збитки, сума яких становила 4000 грн і значно перевищувала суму заробітної плати хлопця.
2-га група.
Робітник подав заяву про звільнення із заводу 1 березня. 15 березня він був запрошений до директора заводу, який повідомив, що його буде звільнено 28 березня, тому що заява потрапила до директора лише напередодні. Крім того, він зажадав від працівника, щоб той зазначив у заяві причини свого звільнення. Робітник відмовився виконати цю вимогу й вимагав негайного звільнення. Хто правий у цій ситуації?
3-тя група.
16-річний лаборант Сергій влаштувався на роботу в травні. У серпні він звернувся до директора заводу з проханням надати йому двотижневу відпустку для поїздки до родичів разом з батьками. Але адміністрація відмовила йому, пояснюючи, що це не можливо, по-перше, за виробничими обставинами, а по-друге, він відпрацював на підприємстві менше шести місяців. Проте Сергій не погодився з аргументами адміністрації. Хто правий?
4-та група.
Закінчивши дев’ятий клас, Андрій вирішив піти працювати та влаштувався теслею на завод. Два місяці Андрій старанно працював, одночасно вступив навчатися до вечірньої школи. Але потім хлопець почав запізнюватися на роботу, за що йому було оголошено догану. Внаслідок власної неуважності та недбалості, він зіпсував деталь, яку виготовляв. Після цього адміністрація видала наказ про його звільнення з роботи. Чи дотримано в цій ситуації вимоги до трудового законодавства?
   V.            Узагальнення та систематизація знань учнів.
1.     Розташуйте зазначених осіб відповідно до тривалості їхнього робочого часу (від найменшого до найбільшого).
3 А   17-річний слюсар, який працює після закінчення загальноосвітньої школи
4 Б   25-річний викладач
1 В 15-річний десятикласник, який працює прибиральником протягом навчального року після занять
2 Г   14-річна учениця, яка працює кур’єром під час літніх канікул
2.     Визначте, у якому із зазначених випадків порушено законодавство України про працю неповнолітніх.
а) Директор підприємства за згодою 16-річного працівника призначив його нічним черговим у цеху, де він працює;
б) через три місяці після влаштування на роботу 16-річному слюсарю надано щорічну відпустку тривалістю 36 днів;
в) директор фірми видав наказ про звільнення з роботи15-річної прибиральниці на вимогу її батьків, які надали документ про погіршення її стану здоров’я, незважаючи на бажання дівчини продовжувати трудову діяльність;
г) 17-річному кур’єру нараховано заробітну плату на 10 % меншу, ніж його колегам, у зв’язку з тим, що він працює за скороченим розпорядком дня.
3.     Позначте професії, на які може влаштуватися неповнолітня особа.
              
VI.            Підсумки уроку.
1.     Бесіда за запитаннями.
·        Хто в першу чергу повинен піклуватися про ваше життя та здоров’я?
·        Чим загрожує незнання ваших прав, як працівників?
·        Чим особисто вам загрожує тяжка фізична праця?
VII.            Домашнє завдання.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...