середа, 14 квітня 2021 р.

6 клас . 15.04.2021 Повстання Спартака Римські гладіатори


Тема:Рабство в Римі. Повстання Спартака.

Мета:познайомити з джерелами рабства і способами використання рабської праці в Стародавньому Римі; на прикладі повстання Спартака розкрити цілі, причини, підсумки боротьби проти рабовласників і її історичне значення.розширювати понятійний апарат учнів; розвивати вміння логічно  мислити, аналізувати, простежувати причинно-наслідкові зв'язки на основі різних джерел інформації (текст підручника, мультимедійні слайди, відеосюжет);сприяти вихованню почуття співпереживання; формувати ставлення до рабства як до приниженої станом людини.

Основні поняття: «вільновідпущенники», «гладіатор», «амфітеатр».

Обладнання: :інтерактивна дошка; комп'ютер; телевізор; мультимедійна презентація по темі, виконана вчителем; фрагмент з кінофільму Стенлі Кубрика "Спартак";

                                                          Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа «Продовжи речення»

  1. Підрозділ римської армії чисельністю понад 5 тис. чол.      (легіон)
  2. Базарний майдан у Римі.             (форум)
  3. Пагорб у Римі, на якому були збудовані храми богів.      (Капітолій)
  4. Вічне місто…    (Рим)
  5. Ріка, в нижній течії якої був заснований Рим…        (Тибр)
  6. Рада старійшин …   (сенат)
  7. Легендарний засновник Рима….                   (Ромул)
  8. Найвища посадова особа в Римі, воєначальник…  (консул)
  9. Нащадки перших поселенців у Римі … (патриції)
  10. Представники плебеїв у сенаті… (народні трибуни)
  11. Політика, яку проводив Рим, щоб заволодіти всім Апеннінським півостровом…             (розділяй і володарюй)
  12. Завойована Римом нова країна …              (провінція).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ

Проблемне питання

« Чи існує рабство сьогодні?»

IV . ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя:

Сьогодні нам належить познайомитися з особливостями рабовласництва в Римі. Рабство не було чимось незвичайним у стародавніх суспільства. З ним нам вже доводилося знайомитися, наприклад, на уроках з історії Стародавньої Греції.

- Давайте пригадаємо, які види рабства існували в Греції? (Два види? Афінське, коли раб належав одній людині і спартанське, коли раби належали державі).

В Італії була величезна кількість рабів. Що служило джерелом рабства? Спробуємо дізнатися про це, послухавши розмову деяких з нової партії рабів, що пливуть на кораблі до берегів Апеннінського півострова.

Інсценування. 2 учні та учениця

1 раб: "Що чекає нас у новому житті? Та нічого хорошого. Чув я про жорстокість римлян, про те, як вони мучать своїх рабів, б'ють, морять голодом. Якщо хто-небудь з них захворіє або постаріє, то життя свою закінчать на острові Ескулап, що посередині повноводного Тібру, без будь-якої допомоги та догляду. Кажуть, що стогони вмираючих в тиху погоду чути навіть на вулицях самого Риму ".

Рабиня: "Моя мати теж була рабинею і за все своє життя не почула жодного доброго слова від свого пана. А ночами вона часто плакала й розповідала мені про дивовижному острові в Егейському морі, де завжди світить сонце і зріє виноград, про свободу. Але, ні мені, ні моїм дітям не судилося пізнати таке щастя ".

 

2 раб: "А я ось знаю, що таке свобода. Раніше я перевозив вантажі по морю, але одного разу наш корабель наздогнали пірати. Вони взяли нас на абордаж, деяких убили, а я ось потрапив у полон. Потім пірати продали мене в рабство" .

1 раб: "На місці мого міста римляни залишили лише чорне мертве поле з руїнами. Сімнадцять днів ми билися за своє місто. Але там було справжнє пекло: руйнувалися арки і горіли бібліотеки, у вогні гинули лимонні і мигдалеві дерева. Як я ненавиджу цих римлян . Будь проклятий, "вічне місто".

«Мозковий штурм»

1.Які джерела рабства?

 (Полонені, піратство, діти рабів, боржники. Жителі провінцій). Був ще одне джерело? це жителі численних римських провінцій, які не могли заплатити податки, перетворювалися на рабів.

2.Яке джерело рабства давав найбільший приплив рабів у Римську республіку? (Завойовні війни)

3.Чому? (Республіка вела численні війни)

Робота з картою

Показати на карті території, завойовані Римською державою у ІІ ст.. до н.е. (Азія, Македонія, Греція, Далека та Ближня Іспанія, Африка, Нарбонська Галлія)

  2. Якими були наслідки завойовницьких походів римлян? (збільшення території, збагатили Римську державу і знать, розорилися селяни, зменшилася кількість селян, які могли служити в армії, плебс не хотів працювати, а вимагав хліба і видовищ, збільшилася кількість рабів ).

 

2. - Можемо ми з цієї недовгої бесіди зрозуміти, як було становище рабів? (Важке, пригнічене). Самі римляни хвалилися, що вони мають кілька видів знарядь праці.

 Що ж це за знаряддя?

 

Відірвані від своїх родин, від рідної землі, відчуваючи труднощі і злигодні, вони були глибоко нещасні.

Зверніть увагу на слайд і дайте відповідь на запитання

Де використовувалася праця рабів?

(У сільському господарстві, в каменоломнях і копальнях, на будівництві доріг і громадських будівель, в будинках панів, раби-вчені і в розвагах.)

 

Особливе місце серед рабів займали гладіатори. Напевно вам знайоме це поняття.

Метод «Чиста дошка»

Опрацювати пункт «Гладіатори»

Хто такий гладіатор?

Що робили в гладіаторських школах»

Чим займалися гладіатори?

Де проходили гладіаторські бої?

 

Повідомлення учнів види гладіаторів

Слово вчителя

Кожен раб мріяв про одне -  про свободу. Але серед них іноді зустрічалися і щасливчики. Деяким вдавалося накопичити солідні грошові суми, і вони могли викупитися на свободу, іноді свободу давали і за особливі успіхи або заслуги. Таких рабів називали вільновідпущенниками (записати в зошит).

 

А іншим доводилося всіма доступними способами боротися за свою свободу. Які це способи?

- Який метод боротьби був найнебезпечнішим для рабовласників Риму? (Повстання)

3. Самим серйозним випробуванням для римської республіки стало повстання рабів під проводом гладіатора Спартака в 74 - 71 рр. д.н.е.

Знаючи характер рабства в Римській республіці, давайте спробуємо визначити причини цього повстання.

Спартак, уродженець Фракії, колись потрапив у полон і був проданий пізніше в гладіаторську школу м Капуя

Не бажаючи миритися з приниженим становищем, не бажаючи терпіти знущання з боку власника школи Лентула Батиата, Спартак підняв повстання. Гладіатори бігли на Везувій, де спочатку розбили свій табір

Це було найзручніше місце. З вершини добре проглядалися всі підходи до гори і ніхто не залишився б непоміченим. Повсталі розраховували пройти на північ Італії, там переправитися через Альпи і отримати довгоочікувану свободу.

 

Спартак був хорошим полководцем. Він зумів створити боєздатне військо, яке давало відсіч військам сенату, посланим на розгром повстанців

 

Він зміг не тільки поширити свій вплив на південь Італії, а й майже здійснити мрію багатьох - переправитися через Альпи. Але не було серед його соратників єдності. Це змусило Спартака повернути на південь в надії на допомогу піратів. Але ті, обдурили повсталих і не надали їм кораблі для переправи на о. Сицилія. Вирішальна сутичка з об'єднаними силами сенату під командуванням зухвалого й рішучого полководця Марка Ліцинія Красса відбулося навесні 71 р д.н.е. Що ж там сталося? Перегляд уривка з фільму "Спартак". (Додаток 1)

 

Військове щастя відвернулося від повсталих. У бою загинув Спартак, а його військо зазнало повної поразки. Полонені раби були жорстоко покарані. 6000 чоловік були розп'яті на дерев'яних хрестах уздовж знаменитої Аппієвої дороги для науки іншим.

Запитання до учнів:

Які причини поразки повстання Спартака? (Презентація, слайд 12, запис у зошит). (Відсутність єдності дій, зрада піратів, переважаючі сили римського війська).

 

Повстання було придушене, але безприкладним мужністю, благородством і прагненням до свободи Спартак заслужив повагу навіть з боку своїх ворогів. У пам'яті нащадків він залишається справжнім героєм.

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

Робота з ілюстративно-дидактичними матеріалами

1-ша група

Джерела рабства

2-га група

Де використовували працю рабів

3-тя група

Гладіаторські бої

Заключне слово вчителя

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

 виставлення оцінок.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника.

Як в мистецтві відображається образ Спартака.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...