вівторок, 10 листопада 2020 р.

7 клас історія України

 

Дорогі учні перед виконання практичного завдання перегляньте відео
www.youtube.com  > watch

Практичне заняття за розділом II.

Русь-Україна наприкінці X - у першій половіні XI ст.

Мета:  на підставі теоретичних знань, отриманих упродовж опрацювання розділу, розвивати просторову компетентність шляхом роботи з контурною картою; розвивати логічну, аксіологічну складові історичної компетентності шляхом аналізу історичних джерел.

Завдання для подготовки до заняття. 

1.  Повторити матеріал про діяльність князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, світосприйняття населення, господарський і суспільний устрій у тогочасній Русі-Україні. 

      

Пригадай. 1.  Якою булу територія Русі-України на початок князювання Володимира Великого? 2.  Назвіть особливості світосприйняття населення, господарства, суспільного й політичного устрою Русі-України в період її становлення в IX - першій половині X ст. 

Хід роботи 

I. Робота з контурною картою   

Карта «Русь-Україна за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого»

1. Зафарбуйте територію Русі-України на початок правління Володимира Великого.

2. Заштрихуйте різними кольорами территорїї, приєднані до Русі-України Володимиром Великим и Ярославом Мудрим.

3. Обведіть кордони Русі-України станом на 1054 р.

4. Підпишіть и позначте місце хрещення князя Володимира.

5. Позначте стрілками напрямки переселення кочових народів на кордонах Русі-України в середині XI ст.

6. Підпишіть Київ та вкажіть поряд дату перемоги Ярослава Мудрого над печенігами.

II. Робота з історічними джерелами   

1. «Повість минули літ» про заходи князя Ярослава Мудрого з розвитку культури           

... Отець бо його Володимир землю зорав и розм'якшив, себто Хрещенням просвітив, а сей великий князь Ярослав, син Володимира, засіяв книжними словами серця віруючих людей, а ми пожинаємо, вчення  приймаючи книжне.

Велика бо користь буває людині од учення книжного. Книги ж учать и наставляють нас на путь покаяння, и мудрість бо, и стриманість здобуваємо ми Із словес книжкових, бо се є ріки, що наповнюють всесвіт увесь. Се є джерела мудрості, бо є у книгах незмірна глибина ...

Ярослав же цей, як ото ми сказали, любив книги І, многі списавши, поклавши (їх) у церкві Святої Софії, що її споруд він сам ... І інші церкви ставив він по містах , настановляючі попів і даючі їм частину майна свого ...

2. «Повість минули літ» про те, як князь Володимир визначав місце і роль жінки  в  родині.

... Він казав: «дорожча вона від каменя многоцінного, радується нею муж її, бо робить вона чоловікові своєму добрим усе життя ... Будучи мов корабель, вона лагодить торг, здалеку збирає собі багатство; і встає вона ще вночі, і дає їжу в домі й діло робить. Побачивши ниву - купує її, плодами рук своїх вона засадить ниву ... і відчуває вона, що робити добро, і не гасне світильник її всю ніч. Руки свої простягає вона на корисне, а лікті свои підставляє під веретено. Руки свої вона розтуляє убогим, а плоди подасть жебраку ... Уста ж свої одкриває вона розсудліво ... І силу і красу вона прибрала. Милості її піднесли, діти її збагатили і чоловік похвалити її. Благословенного ж є жона розумна, бо має вона страх господній ...

? робота в   парах.  Як князь характеризував місце жінки в родині?

3. «Повість минули літ» про зміни у ставленні до людей князя Володимира після прийняття  християнства

... і почав він ставити по містах церкви и попів (настановляті), и людей на хрещення приводити по всех містах и ​​селах. І, пославши (мужів своих), ставши він у знатних людей дітей забирати і оддаваті їх на вчення книжне.

... Повелів він усяк старцеві і вбогому приходити на двір на княжий и брати всяку потребу - питво и їжу, и з скарбниці гроші.  Сказавши: «Немічні й недужі не можуть дійти до двору мойого», - Він повелів спорудити вози і накладали (на них) хлібів, м'яса, риби и овочів різніх, и мед у бочках, а в інших квас. (І стали це) возити по місту, запитуючи: «Де недужі чи старці, что не можуть ходити?». І там роздавали (все) на потребу.

 Володимир бо любив дружину і з ними сумлінно дбав  про устрій землі (своєї), і про порядки землі, і про війни. І жив він  Із князями навколишними у мирі і з Болеславом Лядським, і з Стефаном Угорським, і з Ондроніком Чеським, і була  межи ними  дружба.

? Робота в парах.   Обговоріть і візначте, Які якості з'явилися у ставленні до людей у ​​князя Володимира післе Прийняття християнства.

4. «Руська правда»    (Витяг)

1. Якщо уб'є муж мужа, то мстить братові за брата, або братові, або сина, або дітям брата, если ніхто НЕ буде мстити, то треба Заплатити 80 гривень ...

5. Якщо буде Вчинено розбій на свадьбі, то за це люди не платять, а ма ють Видати самого злочинця ...

19.Якщо вдарить мечем, чи не вийнять його з піхов, або ручкою меча, то 12 гривень за образу.

25. А вдарить мечем и поранений буде несмертельно, то три гривні а потерпілому гривню за рану, а пораніті смертельно - то віра (грошовий штраф за вбивство Вільної людини.

26. Если чоловік Чоловіка потягне на себе, або відштовхне, або вдарить палицею чи жердину и будуть два свідки, то три гривні.

29. Якщо ж у когось пропаде кінь або зброя, або гаманець і про це він заявить на торгу, а опісля упізнає у своєму місті, то за образу йому 3 гривні.

? Робота в парах. 1.  Обговоріть и визначте, что робив князь Ярослав Мудрий для розвитку культури. 2.  Якими були особливості покарання  за різні злочини, встановлювані «Руською правдою»?   


IV. Підсумки заняття 

Спільне формулювання висновків відповідно до мети заняття й того, якою мірою воно сприяло розвитку історичних компетентностей.

 Домашнє завдання  -підготуватися до тематичного оцінювання

Практичне заняття за Р озділом II. Русь-Україна напрікінці X - у першій половіні XI ст.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...