середа, 4 листопада 2020 р.

10 клас всесвітня історія

 

Тема. Сполучені  Штати Америки у I пол. ХХст.

Мета: визначити зміни у світовому статусі США після закінчення Першої світової війни; схарактеризувати особливості  періоду «проспериті» у США ; пояснити причини « Великої депресії» та розкрити її наслідки; розвивати навички причинно-наслідкових зв'язків;  сприяти розвитку здатності простежувати  вплив подій  в окремій державі  на хід світового історичного процесу; виховувати  гуманне ставлення  до людей , культуру мовлення, активну життєву позицію.

Тип уроку :урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання уроку: політична карта світу ; підручник; реферати; картки.

Основні поняття і терміни: період «проспериті»; соціальні контрасти; «Велика депресія»; «гувервіллі»; «інфляція»; «конвеєрне виробництво»; «сухий закон» ; «гангстери»; «бутлегери».

Основні дати: 1913-1921рр.-президентство В.Вільсона;1921-1923рр.- президентство У.Гардінга;1923-1929рр.- президентство К. Куліджа; 1921-1929рр.-«нова ера процвітання»; 1919-1933рр.- час дії «сухого закону»; 1932-1945рр. -президентство Ф. Д. Рузвельта; 24 жовтня 1929р.-крах на Нью-Йорській біржі; 1929-1933 рр. –світова економічна криза-«Велика депресія».

Структура уроку

I .Організаційний момент.

II.Актуалізація знань учнів.

III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

IV.Вивчення нового матеріалу .

1.Статус США після закінчення  Першої світової війни.

2.Період «проспериті» .

3.Особливості Великої  депресії для США.

V.Закріплення нових знань і вмінь.

VI.Підсумки уроку.

VII. Домашнє завдання.

Хід уроку

I .Організаційний момент.

II.Актуалізація знань учнів.

Бесіда.

1.Що вам відомо про участь США у Першій світовій війні.

2. Як називалася американська програма повоєнного облаштування світу?

3. У чому полягала суть «14 пунктів» В. Вільсона?

III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами починаємо вивчення досіть великої і цікавої теми – «Західні демократії». Відкриваємо ми її уроком «Сполучені  Штати Америки у I пол. ХХст.».

Які асоціації виникають у вас ,коли ви згадуєте США?

Для переважної більшості присутніх США –це наддержава. Протягом уроку ми спробуємо проаналізувати динамику розвитку США від початку ХХст. До світового лідерства у ХХІст.

IV.Вивчення нового матеріалу .

1.Статус США після закінчення  Першої світової війни.

Учитель. У свідомості людини будь-який локальний конфлікт цілком природно асоціюється з людськими втратами, економічними збитками , соціальними негараздами, а якщо йдеться про Першу світову війну, то вона взагалі стала жахом початку 20 ст.

Див.табл.1 у підручнику.

Учитель.    Чимало американців були переконані, що причиною їхніх нестатків, падіння в суспільстві моралі й зростання злочинності був алкоголь. Після сторічних дебатів у 1919 р. в США було прийнято названу «шляхетним експериментом» XVIII поправку до конституції, за якою запроваджувався «сухий закон». Відтепер на усій території країни заборонялося виготовлення та продаж спиртних напоїв, а також знищувалися їхні запаси.
   Проте невдовзі виявилося, що виконати закон практично неможливо. Ті з американців, хто вважав XVIII поправку порушенням їхньої особистої свободи - головного завоювання Американської революції, стали пити ще більше, ніж раніше. Пиво, вино і джин у величезних кількостях вироблялися нелегально, а також контрабандним шляхом завозилися з підпільних ґуралень, що знаходилися на території Канади.
   У результаті злочинність набула небаченого раніше розмаху. Рекетири і вимагачі взяли виробництво алкогольних напоїв під свій контроль і мали з того величезні прибутки, які відтепер обминали державну скарбницю. Ґанґстери, очолювані добре відомим Аль Капоне, відчували себе повновладними господарями у великих містах, і поліція далеко не завжди могла дати їм раду. Урешті-решт, 1933 р. «сухий закон» було скасовано.
2.Період «проспериті» .

«Проспериті»( англ. Prosperiti)- процвітання –період найвищого економічного зростання та підвищення стандартів життя в США в1922-1929рр.

Див.табл.2 у підручнику.

Організація роботи учнів у групах.

Завдання групам:

1.      Опрацювати с.56-60 підручника.

2.      Визначити позитивні зміни в США періоду «проспериті».

1-а група :економічна сфера розвитку США;

2-а група :політична сфера розвитку США;

3-а група :соціальна сфера розвитку США.

 

Презентація груп.

 

Підбуття підсумків.

 

Учитель.   За роки першої світової  війни  промислове  виробництво зробило великий стрибок. Змінилося і фінансово положення США  у світі. З боржника Європи вони перетворилися на міжнародного кредитора.

              Велике  зрушення  сталося  в  розвитку  матеріально-технічної  бази американського капіталізму. Великі корпорації  стали  ініціаторами  розвитку масового   виробництва. В авангарді  технічного   прогресу були: автомобільна, хімічна, електротехнічна  промисловості,  виробництво побутової техніки. Конвеєрні лінії, уперше введені Генрі  Фордом  в  1914г. на автомобільному заводі в Мічігані, стали  уособленням  технічної  і технологічної  перебудови  промислового  виробництва.  Потокові лінії раціоналізація і інтенсифікації  почали  вводитися  у  виробництві  побутової техніки.

              Проте,  в  цьому  розвитку  все  гостріше  з'являлася  проблема збуту продукції через  низьку  купівельну  здатність.  Це  була  "п'ята Ахіллеса" американського  процвітання.  Це  розуміли  небагато  підприємців. Генрі  Форд  наказав:  "Понизьте  ціни  до  купівельної  спроможності",   і завдяки новим методом ціна машини моделі  Т  знизилася  до  290  доларів. Форд став національним героєм. До 1925 м. форд добився впускання  9000  машин  в день. З 1927 року Форд пустив у виробництво модель А.

            Форд забороняв під час роботи розмовляти, співати,  палити,  свистіти. Один критик помітив, що єдино, що робітник  повинен  був  робити,  це "поставити гайку 14 на болт 142  і  повторювати,  повторювати,  повторювати,  поки руки не починали трястися, а ноги  тремтіти".  Але  Генрі  Форд  платив  своїм робітникам більше, ніж інші підприємці.

            У той час  була  винайдена  нова  формула  "реклама  +  кредит = процвітання назавжди". Але продаж в кредит  -  це  борги.  Нескінченно  це тривати не могло. Тим часом,  зарплата  росла  повільніше  чім  зростання виробництва і інфляція.

            У американського процвітання  був  красивий  фасад:  розвиток  масової культури. До життя обивателя увійшов кінематограф, а з ним і кумири  кіно  Мери Пикфорд, Чарлз Чаплин. Щоденні газети виходили масовими накладами.  Майже в кожному будинку з'явилося радіо.  Кожен  п'ятий  американець  мав  автомобіль. Будувалися кінотеатри,  стадіони  для  масових  спортивних  видовищ (футбол, хокей, бейсбол та ін.). Широкої популярності  набувають  джазова  музика, модні нові танці,  демократизувався  одяг,  зачіски.  Нова  техніка міняла умови побуту.

            Скажений ритм  економічного  розвитку,  що втілював  матеріальний прогрес, новітні  досягнення  науки  і   техніки,   перетворення   побуту поєднувалися в США із  зростанням  консерватизму  і  войовничого  індивідуалізму. Бізнес добився відміни цілого  ряду  законів,  що ущемляли  права  хазяїна,  і регламентацій військового  часу.  Підприємців  дратували  безперестанні страйки  і  вимоги   профспілок.   Ділова   Америка   чинила опір проведенню законодавства, подібного  до соціальних  реформ  в  європейських країнах. Охоронна реакція на революційні події  в  Європі  породила кампанії проти "червоної загрози".

            Консерватизм в США відгороджувався від революційних подій в  Європі і зростання у власній країні соціальних і расових конфліктів.

              Активізувався  ку-клукс-клан.  Число  членів  в   цій   расистській організації зросло на початку 20 - x рр. в 10 разів і досягло 5  млн.  чоловік. Расова дискримінація  придбала  значний  масштаб,  особливо  на  Півдні. Шкільний учитель Скопс  був  засуджений  за  викладання  теорії  еволюції  Ч.

Дарвіна  ("мавпячий  процес").  Італійські  робітники-іммігранти  Сакко   і Ванцетти були страчені на електричному стільці по сфабрикованому звинуваченню  у вбивстві заводського охоронця.

            Вакханалія наживи і біржові спекуляції мали іншу  сторону:  країну стрясали  скандали  у зв'язку з  корупцією   ряду   членів   конгресу   і уряду.   Процвітав   підпільний   бізнес.

              У  20-і  рр.  США  -  країна  контрастів :  чудові  технічні нововведення, демонстрація величезних можливостей науки і техніки,  але також і накопичення внутрішніх  протиріч,  соціальних  контрастів  багатства  і бідності основної маси  населення.  Спекулятивний  характер  економічного

процвітання  породжував  в  правлячих  кругах  країни  ілюзії  в  непорушність існуючого порядку. Навіть у роки економічного підйому 60% населення  США не мали мінімуму коштів для існування. Обраний в 1928  р..  Президентом США відомий республіканський політик  Герберт  Гувер  пообіцяв  американцям покінчити з бідністю. Популярним  став  його  девіз  "Курчати  -  в  кожну каструлю"!.

 

3.Особливості Великої  депресії для США.

Робота над формуванням понять і термінів.

Учитель організовує роботу учнів з поняттям«Велика депресія».

Вели́ка депре́сія — загальносвітова потужна економічна криза, яка настала восени 1929 року та тривала до кінця 1930-х років. У різних країнах Велика депресія мала різні хронологічні межі, проте найбільш помітною була в країнах Західної Європи та США.

По суті, Велика депресія — це світова економічна криза, а сам термін зазвичай вживається щодо Сполучених Штатів Америки.

Робота над таблицею «Причини Великої депресії» в підручнику на с.

Самостійна робота за завданням.

Розглянути наслідки економічної кризи уСША, вивчивши текст підручника.

V.Закріплення нових знань і вмінь.

Бесіда за проблемним запитанням.

У чому суть і які наслідки періодів «проспериті» й «Великої депресії» ?

VI.Підсумки уроку.

Учитель узагальнює відповіді учнів і оцінює їхню діяльність на уроці.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати конспект уроку і параграф підручника.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...