четвер, 11 лютого 2021 р.

9 клас історія України

 Тема уроку. Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ  ст. Особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських регіонів

Мета уроку: формувати предметні компетентності

уміння розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства;

уміння орієнтуватися в історичному просторі та визначати напрямки міграції;

уміння працювати з джерелами історичної інформації;

уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді;

уміння формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок

Обладнання: підручник, презентація, роздатковий матеріал,ватман, кольорові маркери.

ХІД УРОКУ.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1. Які українські землі входили до складу Австро-Угорщини? До яких частин імперії вони належали?

2.Відмітим на стрічці  часу період, який ми почали вивчати

3.Перш ніж почати працюватизаповнимо ЗХД таблицю. Пригадаємо, що ми пам’ятаємо з історії західноукраїнських земель  у першій половині ХІХ ст.

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 «Руська трійця»: Шашкевич, Вагилевич, Головацький; видали «Русалку Дністровую» .

У 1848-1849рр. відбулася революція «Весна народів».

Було відмінено кріпосне право.

Діяла ГРР.

Видавали газету «Зоря Галицька».

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Виклик.

Учитель. Український письменник Василь Стефаник у своїй новелі «Камінний хрест»  описав прощання  сім’ ї Івана Дудуха  з односельчанами перед  від’їздом  до Канади.

Пригощаючи гостей, Іван розповідає, що на горбі, який обробляв усе життя, поставив він собі та дружині  камінних хрест і залишив гроші, щоб  замовити відправу, коли почують про їх смерть. Іван їде у чужі краї, а вдома хоронить себе заживо.

 Що ж таке відбувалося у Західній Україні, що люди хоронили себе ще при житті? Чому мусили їхати за океан, покидаючи з такою біллю, набуте неймовірно важкою працею. "Люди, такий туск (сум), такий туск, що не памнєтаю, що си зо мнов робить!" 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 «Руська трійця»: Шашкевич, Вагилевич, Головацький; видали «Русалку Дністровую» .

У 1848-1849рр. відбулася революція «Весна народів».

Було відмінено кріпосне право.

Діяла ГРР.

Видавали газету «Зоря Галицька».

 Чому  на Західній Україні у 2 пол. ХІХ ст. люди  ще при житті ставили собі могильний хрест? Чому мусили їхати жити за океан, покидаючи рідну домівку?

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення

Відкриємо невеличке детективне агентство, відшукаємо інформацію, дослідимо факти і дамо відповіді на запитання.

Для цього об’єднаємося у групи.

1група - досліджує ситуацію яка склалася в економіці(сільському господарстві, промисловості).

2 група - досліджує ситуацію в політиці.

3 група - досліджує ситуацію у демографії.

Аналізувати інформацію будемо методом ПРЕС. Згадаємо структуру та етапи методу «ПРЕС»

  1. ПОЗИЦІЯ

Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

  1. ОБҐРУНТУВАННЯ

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

  1. ПРИКЛАД

... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

  1. ВИСНОВКИ

Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

Захищаючи свою позицію, намагайтесь дотримуватися струк­тури методу «ПРЕС».

Учитель за допомогою скрайбінга (довільного малюнку)  систематизує та візуалізує інформацію.

Сільське господарство

1. Малоземелля, безземелля

2. велике поміщицьке землеволодіння

3. збідніння

 - необхідність виплачувати за землю, сервітути

 - низька заробітна плата

 - лихварство

4.відсталість:

 - відсутність техніки

 - не впроваджувалися нові сорти, породи, технології

Промисловість

1.70-90рр. – промисловий переворот(сама)

2.відставання:

 - почався пізно

 - мало двигунів

3.дрібне виробництво:

 - безробіття

            - низька зарплатня

4. Колоніальний характер

5.будівництво залізниць

6. експлуатація земельних ресурсів

Політика

Конституція 1860 року

1.Самоврядування, сейм

2.Галичина не була поділена на західну і східну

3.Більшість у сеймі отримали поляки

Конституційна угода 1867 року

4.поділ на Австро-Угорщину

5. українські землі у різних частинах держави

6. рівні права і свободи

7.австрійці передали Галичину полякам у повне управління

Демографія

1.українці – селяни, поляки - землевласники

2. аграрне перенаселення

 

Учитель. Проаналізуємо всі факти, які ми з’ясували: малоземелля у сільському господарстві та слабка промисловість призводили до зубожіння населення, нездатність забезпечити гідний рівень життя. Політична ситуація: монополія поляків у владі – не можливість відстоювати свої права.

 Виключно тяжке економічне становище трудящих захід­ноукраїнських земель, зумовлене селянським малоземеллям і відсутністю розвинутої промисловості, призвело до появи надлишків робочих рук і спричинило масову еміграцію.

Що  робити? Варто шукати вихід чи треба поставити собі за життя  могильний хрест?

Відповіді учнів:

1. Сезонні роботи

2. Емігрувати з країни

Учитель. Якщо не було можливості виїхати, який можна було ще знайти вихід крім заробітчанства та еміграції.

Учні. Кооперація

Учитель. Що це таке? Кооперація – форма об’єднання людей, які на пайових засадах спільно займаються певним видом діяльності. Опрацюємо інформацію про розвиток кооперації на західноукраїнських землях у другій половині ХІХ ст. за допомогою методу «Шість капелюхів»

У нас шість капелюхів і нам потрібно буде шість команд, які будуть опрацьовувати один текст, але кожен буде виконувати різні завдання.

1. Білі капелюхи:збирають фактичний матеріал:Хто? Що? Коли?

2.Жовті капелюхи: подумайте які завдання вирішували кооперативи

3.Чорні капелюхи: доведіть, що кооперативи були ефективними

4.Червоні капелюхи: проаналізуйте, які емоції  викликає у вас кооперація

5. Зелені капелюхи:подумайте, чи можна зараз використати кооперацію

 6. Сині капелюхи: узагальнити все сказане

V. Рефлексія.

Повернемося до своєї таблиці «Знаю-Хочу-Дізнався»

Заповнюємо останню колонку таблицю.  Про що ж ви дізналися на уроці?

  1. Малоземелля та безземелля - у селян не вистачало землі
  2. Промисловість розвивалася дуже повільно. Зростала тільки сировинна: нафтовидобувна, лісопильна, солевидобувна. Економіка мала колоніальний характер.
  3. Населення Австро-Угорщини отримали громадянські права, але  українці через монополію поляків реалізувати їх не могли
  4. Через малоземелля, безробіття, низьку оплату праці, не можливість нічого змінити у владі українці масово емігрували.
  5. Щоб покращити умови життя українці вдавалися до кооперації.

VІ. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати підручник параграф  22 ст. 148 на основі тексту параграфа та конспекту шаблона створити ментальну карту, для бажаючих отримати оцінку високого рівня: написати есе «Чи  врятує нас кооперація»

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...