середа, 24 лютого 2021 р.

10 клас історія України

 

Тема уроку: Суцільна колективізація сільського господарства України.

План.

1.Причини і завдання колективізації.

2. Початок, принципи здійснення та хід суцільної колективізації.

3. Ліквідація куркульства як класу.

4. Наслідки колективізації.

Проблемне питання: «Чи можна вважати колгоспну систему своєрідною формою закріпачення?»

1.Хлібозаготівельна криза 1927-1928 рр.-складна ситуація в країні, що була спричинена небажанням селян здавати зерно державі за низькими цінами, в той час як ціни на промислову залишались високими.

 

Причини  колективізації:

політичні:

-переведення села на соціалістичні рейки;

-колгоспниками  легко керувати,ніж індивідуальними господарствами.

економічні:

-фінансування індустріалізації;

-забезпечення механізму безперебійного постачання зерна державі.

Хлібозаготівельна криза 1927-1928 рр.- складна ситуація в країні, що була спричинена небажанням селян здавати зерно державі за низькими цінами, в той час як ціни на промислову залишались високими.

Завдання(мета) колективізації:

-забезпечення міста коштами на потреби індустріалізації;

-поширення контролю держави за приватним сектором сільського господарства;

-ліквідація куркульства як класу;

-збільшення товарності сільського господарства.

 

2. Етапи здійснення колективізації:

І етап-1929-1930 рр.-час прискореної колективізації;

ІІ етап-1930 р.-маневр сталінського керівництва;

ІІІ етап-1931-1933 рр.-прискорення темпів колективізації;

ІV етап-1933-1937 рр.-завершальний етап колективізації.

Кооперація-добровільне обєднання індивідуальних селянських господарств.

Колективізація-політика радянського керівництва, що передбачала об’єднання індивідуальних  селянських  господарств у колективні, що передбачала відчудження селян від власності на землю та від результатів своєї праці.

Колгосп-форма колективного господарства, що набула поширення в СРСР після проведення  колективізації. Земля, реманет, техніка колгоспу формально належала тим, хто його утворив. Але фактично селяни втратили право власності на усуспільнене майно.

Трудодень-плата за працю в колгоспах, залежала від обсягів виконаної роботи. Оплата здійснювалась в кінці року після виконання хлібозаготівельного плану.

Розселянювання-процес ліквідації селянства як класу і перетворення його на клас селян-колгоспників.

 3.Розкуркулення селянства

Куркуль-поширена назва заможних селян, ярлик який радянська влада навішувала противникам колгоспного будівництва на селі. Передбачалося  знищити як класового ворога.

Розкуркулення-це експропріація селянських господарств у 30-роки ХХст.в Україні, складова частина примусової колективізації.

Мета розкуркулення:

-передача колгоспам найприбутковіших селянських господарств разом із землею та реманентом;

-вилучення значних запасів сільськогосподарської продукції;

-ліквідація найзаможнішого прошарку селян, яких радянська влада вважала джерелом капіталізму населі.

Поділкуркулів на три категорії, кожній з якихпередбачаласяпевнамірапокарання:

1.активні ворогирадянської влади, учасники антирадянських виступів (розстріл або 10-річне ув’язнення);

2. пасивні вороги радянської влади, тобто ті, хто намагався в межах радянського законодавства захищати свою власність(конфіскація майна, виселення до північно східних районів СРСР);

3. лояльні до політики більшовиків, тіщо не чинили опору радянській владі, але не бажали вступати до колгоспів(переселення за територію колгоспів, надання гіршої землі).

Під розкуркулення за роки колективізації потрапило близько 200 тисяч господарств.

 

Наслідки колективізації:

-держава отримала хліб і вже не залежала від індивідуальних селянських господарств;

-держава отримала засоби для індустріалізації;

-відбулось завершення одержавлення економіки;

-відбулась ліквідація індивідуального селянського господарства, проте зберігалось присадибне господарство;

-відчудження засобів праці та її результатів від селянина;

-формування історично нової системи господарювання, що була заснована на жорсткій трудовій дисципліні та примусовій праці;

-деградація сільського господарства;

-голодомор 1932-1933 рр.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...