середа, 6 травня 2020 р.

6.05.2020
8 клас історія України

Тема: Культурне життя: освіта, наука, література, музика
Мета: визначити особливості розвитку української культури кінця XVII ст. — першої половини XVIIІ ст., охарактеризувати стан розвитку освіти, літератури, музики та театру в Україні в даний період; показувати на карті місця розташування найбільш значних культурних  пам’яток;  називати  імена  українських  діячів  культурно-церковного  життя,
митців; найбільш визначні твори літератури, архітектури, образотворчого мистецтва; розрізняти та описувати видатні культурні пам’ятки.
Обладнання: підручник  «Історія України. 8 клас» В.С. Власов,  2008 рік, видавництво «Генеза»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас»
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь
Основні терміни та поняття: «культура»,  «Києво-Могилянська  академія»,  «шкільний  театр», «мандрівний театр», «козацькі літописи»
Основні дати:
1701р.указ – Петра І про надання Києво­ Могилянському колегіуму статусу академії;
1721р. - установлення контролю Синоду над українськими друкарнями. Заборона друкувати книжки українською мовою.
Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.  Актуалізація знань
Бесіда
1.  Як називався період в історії України, що розпочався в другій половині XVII ст. після закінчення національно-визвольної війни?
2.  Якими процесами він характеризувався?
3.  Охарактеризуйте  політичне  становище гетьманщини  на  початку XVIІI ст.?
4.  Покажіть на карті, до складу яких держав входили українські землі на початку XVIІI ст.
5.  У чому проявилася колоніальна політика російської держави по відношенню до України на початку XVIІI ст.?
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Українська культура наприкінці ХVІІ — у першій половині ХVІІІ ст. розвивалася у суперечливих умовах. Так, з одного боку, створення власної держави, підтримка культури гетьманами, загальне національне піднесення сприяли розвитку української культури, з іншого — її розвиток гальмувався заходами царської влади, поступовим занепадом держави, вилученням представників української культури з українського середовища і використання їх для формування російської культури й управлінської еліти. У 20-ті рр. ХVІІІ ст. прокотилася і перша хвиля русифікації України. Проте у цей період ще переважали позитивні тенденції, що зумовили розквіт української культури. Культура цього періоду ґрунтувалася на двох основах: попередньому розвитку української культури та впливу західноєвропейського бароко.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота в парах
·         1-й  учень, опрацювавши  текст  підручника,  визначає  умови,  які  позитивно впливали на розвиток культури в даний період.
·         2-й  учень, опрацювавши  текст  підручника,  визначає  умови,  які  негативно впливали на розвиток культури в даний період.
Метод «Акваріум»
Клас поділяється на п’ять груп, які опрацьовують питання і дають відповіді на них.
·         1-а група. Розвиток освіти й книгодрукування.
1. Доведіть, що Києво-Могилянська академія в другій половині XVIІ - першій половині XVIІІ ст. була одним із найвпливовіших центрів освіти, науки, видавничої справи не тільки України, а й Росії.
2. Назвіть відомих вам вихованців Києво-Могилянської академії.
3. Охарактеризуйте, якого рівня в Україні в даний період досягла початкова та середня ланки навчання.
4. Поясніть, яку роль у розвитку освіти відігрівали колегіуми.
·         2-а група. Розвиток літератури
1. Назвіть особливості розвитку тогочасної української літератури.
2. Ознайомившись  з  уривками  літературних  творів,  визначте  їх  тематику.
3. Назвіть найбільш видатних представників української літератури даного періоду.
·         3-а група. Розвиток природничих наук
·         4- а група. Розвиток музичної культури
V.  Закріплення знань учнів
Експрес-опитування
1)  Які чинники впливали на розвиток української культури кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст.?
2)  Із яких закладів складалася система освіти в українських землях?
3)  Які форми навчання були поширені?
4)  Як  було  організовано  навчання  у  Києво-Могилянській  академії?
5)  Що свідчило про розвиток друкарства на українських землях?
Назвіть головні центри книгодрукування в Україні.
6)  Які жанри характеризують розвиток української поезії?
7)  Визначте риси богословської літератури цього часу.
8)  Яка тематика переважала в історичній прозі, літописанні?
9)  Яка  мистецька  школа  домінувала  в  українському  мистецтві кінця ХVІІ — першої половини ХVІІІ ст.?
10) Назвіть імена видатних українських художників тієї доби.
11) Які основні риси мистецтва бароко? Назвіть основні архітектурні пам’ятки у стилі бароко.
12) Визначте основні риси містобудування тієї доби.
13) У яких формах розвивалася скульптура на українських землях?
14) Які жанри музичного й театрального мистецтва мали поширення наприкінці ХVІІ — на початку ХVІІІ ст.?
Творчі запитання
1)  Наприкінці ХVІІ — на початку ХVІІІ ст. на території Лівобережної Гетьманщини був високий рівень освіченості населення,  більша  частина  дорослого  населення  була  письменною.
Чим це було зумовлено?
2)  Чим був зумовлений розвиток портретного живопису? Які риси портрету притаманні цій добі?
3)  Чому в другій половині ХVІІ — першій половині ХVІІІ ст. в Україні швидко розвивалося оборонне будівництво?
VI. Домашнє завдання
1.  Опрацювати §33

Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...