четвер, 11 березня 2021 р.

9 клас правознавство Кримінальна відповідальність неповнолітніх | Про суд

Тема: Кримінальна відповідальність та кримінальне покарання. Кримінальна відповідальність неповнолітніх.

Мета: ознайомити учнів з поняттям кримінальна відповідальність, видами кримінальних покарань, особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх, виховувати розуміння невідворотності кримінальної відповідальності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: витяги з Кримінального кодексу України, схеми «Мета кримінального покарання», «Види кримінальних покарань».

Основні поняття: кримінальна відповідальність, кримінальне покарання.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

·        тлумачити поняття «кримінальна відповідальність» і називати її підстави, пояснювати, що таке покарання;

·        називати види покарань, які застосовуються щодо неповнолітньої особи, яка скоїла злочин;

·        розповідати про особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.

 

                                              Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

Запитання.

1)    Що таке злочин?

2)    Наведіть приклади злочинів?

3)    Які форми вини в злочині передбачено Кримінальним кодексом України?

4)    Що таке співучасть?

5)    Які види співучасті ви знаєте?

6)    З якого віку настає кримінальна відповідальність?

7)    Висловіть свою думку, які злочини умисні чи з необережності – становлять більшу суспільну небезпеку.

Розв'язування задач

Сергій вирішив пограбувати банк. Він розробив план операцій. Залучивши при цьому до неї своїх друзів.

Олександр безпосередньо зайшов у приміщення банку і здійснив пограбування.

Степан своїм автомобілем підвіз злочинців до місця злочину і з викраденими грішми відвіз їх у квартиру Іриним, де злочинці на певний час заховали награбоване.

Запитання.

1)    Чи вчинено злочин?

2)    Назвіть види співучасників злочину.

Відповідь: 1) Так, вчинено злочин (пограбування)

                   2) співучасники злочину:

Організатор – Сергій; Виконавець – Олександр; Пособники – Степан. Ірина.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Що таке кримінальна відповідальність?

Пояснення вчителя

Відповідно до КК України, кожен, хто вчинив злочин, повинен нести за нього відповідальність.

Невідворотність покарання є одним із найважливіших принципів кримінального права.

Покарання є формою реагування держави і суспільства на вчинені злочини.

Кримінальна відповідальність – вид юридичної відповідальності, що встановлюється державою у кримінальному законі, накладається судом на осіб, винних у скоєнні злочину. Підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину.

Особа не несе кримінальної відповідальності доти, доки її не буде визнано судом виною у скоєнні злочину й вирок суду не набере законної сили.

Закінчується кримінальна відповідальність з моменту припинення відбування покарання.

 

2. Кримінальне покарання. Види кримінальних покарань.

Пояснення вчителя

Кримінальне покарання – захід примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду щодо особи, визнаною винною у скоєнні злочину, і полягає в передбаченому законом обмеженні прав і свобод засудженого.

Види кримінальних покарань:

-         громадські роботи;

-         виправні роботи;

-          кримінальний арешт;

-         позбавлення волі на певний строк;

-         довічне позбавлення волі;

-         конфіскація майна;

-         штраф;

-         позбавлення права обіймати певні посади;

-         займатися певним видом діяльності.

При визначенні виду покарання є обставини, які обтяжують вину і ті, які її пом'якшують.

Тестові завдання.

З наведеного переліку обставин, виберіть ті, що пом'якшують відповідальність і ті, які обтяжують відповідальність.

А) тяжкі наслідки злочину; Б) вчинення злочину групою; В) щире каяття; Г) залучення до злочину неповнолітніх; Д) вчинення злочину внаслідок тяжких сімейних обставин; Е) явка з повинною; Є) скоєння злочину в алкогольному сп'янінні.

Відповіді: 1) пом'якшують: В, Д, Е.

                  2) обтяжують: А, Б, Г, Є.

3. Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.

Найпоширеніші види злочинів неповнолітніх:

1)    крадіжка чужого майна;

2)    хуліганство;

3)    незаконне вживання наркотиків;

4)    грабежі;

5)    розбійні напади;

6)    нанесення тілесних ушкоджень;

7)    зґвалтування.

Характерним є той факт, що найчастіше неповнолітні вчиняють злочин у групі. А групові злочини є обставиною, яка обтяжує відповідальність.

За скоєння злочину неповнолітні особи несуть кримінальну відповідальність. Учні самостійно опрацьовують ст.23 КК України.

1) До неповнолітніх застосовують такі види покарань:

-         арешт;

-         позбавлення волі на певний строк;

-         штраф;

-         виправні роботи;

-         громадські роботи.

2) Строки можливих покарань для неповнолітніх зменшено.

3) Арешти, громадські та виправні роботи можуть застосовуватись до неповнолітніх, які досягли 16-річного віку.

4) Якщо злочин вчинила дитина віком до 14 років за рішенням суду вона може бути піддана примусовим заходам виховного характеру.

Зокрема направлена до спеціального навчально-виховного закладу на строк до трьох років.

5) до тих, хто вперше вчинив нетяжкі злочини, можуть бути застосовані умовне засудження або відстрочка виконання вироку.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда.

Запитання

1)    Які види кримінальних покарань вам відомі?

2)    Що, на вашу думку, найбільше впливає на зростання кількості злочинів, скоєних неповнолітніми?

2. Тестові завдання.

3. Юридичні задачі

 

V. Підсумки уроку

VІ. Домашнє завдання

1.     Опрацювати відповідний параграф підручника

2.     Підготувати повідомлення про Правоохоронні органи в Україні.

3.     Написати твір-роздум «Чи завжди суворість покарань сприяє зниженню рівня злочинності?» 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...