«Історія
України») за темою:
Церковне життя. Культура кінця 17-у першій половині 18 ст.
Підпорядкування Української
православної церкви Московському патріарху
Московська
держава намагалася контролювати Україну не тільки політично, а й через віру
населення.
У 1684 р.
Києво – Печерська лавра була вилучена з-під влади константинопольського
патріарха й підпорядкована московському.
У
1685 р. на соборі митрополитом
київським було обрано луцького єпископа Гедеона, який отримав дозвіл на
митрополію, ставши «митрополитом Київським, Галицьким і Малої Росії»
Наслідки підпорядкування
Московському патріархату для України:
1.
Втратила самостійність
2.
______________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Українська церква почала
втрачати свою самобутність
Особливості розвитку культури
Культура
цього періоду ґрунтувалася на двох основах: попередньому розвитку та впливі західноєвропейського бароко.
Характерні риси бароко:
1)
2)
3)
4)
В
Україні існувало українське ( козацьке) бароко.
На характер культури мали вплив козаки, козацька старшина та міщани.
Освіта і друкарство. Києво –
Молгилянська академія.
В
17 ст на Україні діяла велика кількість початкових шкіл та поширена домашня
освіта. В цей період на Гетьманщині
існувати такі форми навчання:
· Здобуття знань при канцеляріях;
· Система
учнівства в ремісничих цехах;
· Січові
школи на Запоріжжі
Виникли
нові колегіуми, які були середніми навчальними закладами: Чернігівський (
1700), Харківський (1727р), Переяславський (1738р.). У колегіумах вивчали
__________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________На
Правобережжі та західноукраїнських землях діяли переважно єзуїтські колегіуми –
Луцький, Камянецький, Львівський, Перемишльський та інші.
Вища
освіта була представлена Києво – Могилянським колегіумом ( 1632 р.) та
Львівським університетом.
Серед
13 існуючих друкарень найбільшою була Києво – Печерська. Видавалися
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Значний
внесок у розвиток книгодрукування зробили Львівська братська друкарня,
Почаївська та Унівська друкарні.
Розвиток природничих наук
У
17-18 ст. на українських землях швидко розвивалася наука.
Діяч |
Галузь науки |
Досягнення |
Феофан
Прокопович |
|
|
І.
Галятовський |
|
|
Є.Славицький |
|
|
І.Полетика М.Кружань П.
Погорецький |
|
|
Література |
||
Л.
Баранович В.Ясинський Д.Туптало С.
Яворський Ф.Прокопович |
|
|
І.Максимович |
|
|
І.Величковський Л.Баранович |
|
|
Л.Баранович І.Величковський Д.Братковський К.Зиновіїв |
|
|
С.Климковський І.
Бачинський Д.Левицький І.Мазепа Л.Баранович |
|
|
К.
Зіновієв І.
Некрашевич |
|
|
І.Галятовський Л.
Баранович |
|
|
І.Гізель Л.Баранович Д.Туптало С.Яворський Ф.
Прокопович |
|
|
Р.Ракушка
- Романовський |
|
|
С.
Величка |
|
|
Г.
Грабянка |
|
|
Архітектура
Події
16-17 ст на Гетьманщині зумовили
розвиток фортифікаційного будівництва. Найбільшою оборонною спорудою на українських землях 18 ст. стала Київська (Печерська)
фортеця.
Із другої половини 17 ст переважало
монументальне будівництво – українське (
козацьке) бароко, що має свої специфічні риси: ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________Більшість
барокових споруд в Україні були збудовані за часів гетьманства І.Мазепи або
його коштом. До найкращих барокових ансамблів культового призначення належать:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Крім
церковного розгорталося й світське кам’яне будівництво. Зводяться ____
________________________________________________________________________________________________________________________________________Основним
будівельним матеріалом залишалося дерево.
Мистецтво
Від
другої половини 17 ст у живописі
переважало зображення реальних людей, подій. У монументальному живописі
проявлялися народні традиції – відтворення образів людей із народу, краєвиди,
сюжети про боротьбу з тат арами та поляками, портрети знаті цієї доби,
звернення до образу козака – бандуриста «Козак Мамай». Продовжувався
розвиватися іконопис. На іконах поряд з біблійними персонажами стали
зображувати реальних персонажів – гетьманів, старшин, рядових козаків, міщан.
І
Руткович |
|
|
Й.Кондзелевич |
|
|
Ю.Шиманович М.Альтамонте В.
Петрахнович |
|
|
Брати
Тарасовичі |
|
|
І.
Щирський |
|
|
Музика і театр
|
||
Л.Баранович Д.Туптало |
|
|
К.Коновський Й.Загвойський О.Лешковський |
|
|
1738 р.
– в Глухові була відкрита спеціальна музична школа
1652 р.
– Б.Хмельницький видав універсал про
створення цеху музики.
Продовжувало
розвиватися театральне мистецтво – вертеп. Шкільний театр та шкільна драма
найбільшого розвитку досягла в Києво –
Могилянській академії.
Закріплення вивченого матеріалу
Вкажіть, хто з митців є
визначними церковними діячами, письменниками другої половині XVII - першої
половини XVIII ст.
1. Д. Туптало; 2. П. Могила; 3. І. Руткович;
А. 1, 4, 6.
Б. 2, 3, 6.
В. 2, 4, 5.
Г. 1, 3, 6.
Вкажіть,
яка зі споруд пов'язана з Львівським православним братством.
Вкажіть, у якому столітті створено
Києво-Могилянську академію.
А. XV ст.
Б. XVI ст.
В. XVII ст.
Г. XVIII ст.
Вкажіть правильну відповідь на запитання. Як виникла
Києво-Могилянська академія?
1. Внаслідок злиття київських Братської та Лаврської шкіл; 2. Після
реорганізації Острозької академії.
А. Обидва варіанти правильні.
Б. Тільки 1-й варіант правильний.
В. Тільки 2-й варіант правильний.
Г. Обидва варіанти неправильні.
Вкажіть,
коли відбулися описані в історичному джерелі події.
Хочуть... панове міщани
львівські школи заснувати для навчання дітям християнським усіх станів, які би
мали вчитися Письма Святого грецького й слов'янського, щоб не був їхній
християнський рід неначе безсловесним через свою невченість. І також купили
друкарню, потрібну для тієї школи...
А.
В останній чверті XVI ст.
Б. У першій чверті XVII ст.
В. У другій чверті XVII ст.
Г. В останній чверті XVII ст.
Вкажіть імена історичних діячів
другої половини XVI — першої половини XVII ст.
1. Г. Смотрицький;
А. 1, 3, 6.
Б. 2, 4, 5
В. 1, 2, 5.
Г. 3, 5, 6.
Вкажіть,
яка зі споруд була збудована наприкінці XVI — у першій половині XVII ст.
Домашнє завдання
1.
Текс підручника 32
2.
Опрацювати запитання та завдання після параграфа
Немає коментарів:
Дописати коментар