понеділок, 29 березня 2021 р.

Історія (8 клас). Церковне життя. Культура напр. XVII — поч. XVIII ст....

«Історія України») за темою:

Церковне життя. Культура кінця 17-у першій половині 18 ст.

Підпорядкування Української православної церкви Московському патріарху

Московська держава намагалася контролювати Україну не тільки політично, а й через віру населення.

У 1684 р. Києво – Печерська лавра була вилучена з-під влади константинопольського патріарха й підпорядкована московському.

У 1685 р. на соборі митрополитом київським було обрано луцького єпископа Гедеона, який отримав дозвіл на митрополію, ставши «митрополитом Київським, Галицьким і Малої Росії»

Наслідки підпорядкування Московському патріархату  для України:

1.    Втратила самостійність

2.    ______________________________________________________________________________________________________________________________

3.    Українська церква почала втрачати свою самобутність

Особливості розвитку культури

Культура цього періоду ґрунтувалася на двох основах: попередньому розвитку  та впливі західноєвропейського бароко.

Характерні риси бароко:

1)

2)
3)

4)

В Україні існувало українське ( козацьке) бароко.  На характер культури мали вплив козаки, козацька старшина та міщани.

Освіта і друкарство. Києво – Молгилянська академія.

В 17 ст на Україні діяла велика кількість початкових шкіл та поширена домашня освіта. В  цей період на Гетьманщині існувати такі форми навчання:

·        Здобуття знань при канцеляріях;

·       Система учнівства в ремісничих цехах;

·       Січові школи на Запоріжжі

Виникли нові колегіуми, які були середніми навчальними закладами: Чернігівський ( 1700), Харківський (1727р), Переяславський (1738р.). У колегіумах вивчали __________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________На Правобережжі та західноукраїнських землях діяли переважно єзуїтські колегіуми – Луцький, Камянецький, Львівський, Перемишльський та інші.

Вища освіта була представлена Києво – Могилянським колегіумом ( 1632 р.) та Львівським університетом.

Серед 13 існуючих друкарень найбільшою була Києво – Печерська. Видавалися

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Значний внесок у розвиток книгодрукування зробили Львівська братська друкарня, Почаївська та Унівська друкарні.

 

Розвиток природничих наук

У 17-18 ст. на українських землях швидко розвивалася наука.

Діяч

Галузь науки

Досягнення

Феофан Прокопович

 

 

 

І. Галятовський

 

 

Є.Славицький

 

 

І.Полетика

М.Кружань

П. Погорецький

 

 

Література

Л. Баранович

В.Ясинський

Д.Туптало

С. Яворський

Ф.Прокопович

 

 

І.Максимович

 

 

І.Величковський

Л.Баранович

 

 

Л.Баранович

І.Величковський

Д.Братковський

К.Зиновіїв

 

 

С.Климковський

І. Бачинський

Д.Левицький

І.Мазепа

Л.Баранович

 

 

К. Зіновієв

І. Некрашевич

 

 

І.Галятовський

Л. Баранович

 

 

І.Гізель

Л.Баранович

Д.Туптало

С.Яворський

Ф. Прокопович

 

 

Р.Ракушка - Романовський

 

 

С. Величка

 

 

Г. Грабянка

 

 

 

Архітектура

Події 16-17 ст на Гетьманщині зумовили розвиток фортифікаційного будівництва. Найбільшою  оборонною спорудою на українських землях 18 ст. стала Київська (Печерська) фортеця.

Із другої половини 17 ст переважало монументальне будівництво – українське ( козацьке) бароко, що має свої специфічні риси: ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________Більшість барокових споруд в Україні були збудовані за часів гетьманства І.Мазепи або його коштом. До найкращих барокових ансамблів культового призначення належать:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Крім церковного розгорталося й світське кам’яне будівництво. Зводяться ____

________________________________________________________________________________________________________________________________________Основним будівельним матеріалом залишалося дерево.

Мистецтво

Від другої половини 17 ст у живописі переважало зображення реальних людей, подій. У монументальному живописі проявлялися народні традиції – відтворення образів людей із народу, краєвиди, сюжети про боротьбу з тат арами та поляками, портрети знаті цієї доби, звернення до образу козака – бандуриста «Козак Мамай». Продовжувався розвиватися іконопис. На іконах поряд з біблійними персонажами стали зображувати реальних персонажів – гетьманів, старшин, рядових козаків, міщан.

І Руткович

 

 

Й.Кондзелевич

 

 

Ю.Шиманович

М.Альтамонте

В. Петрахнович

 

 

Брати Тарасовичі

 

 

І. Щирський

 

 

Музика і театр

Л.Баранович

Д.Туптало

 

 

К.Коновський

Й.Загвойський

О.Лешковський

 

 

1738 р. – в Глухові була відкрита спеціальна музична школа

1652 р. – Б.Хмельницький видав універсал  про створення цеху музики.

Продовжувало розвиватися театральне мистецтво – вертеп. Шкільний театр та шкільна драма найбільшого  розвитку досягла в Києво – Могилянській академії.

 

Закріплення вивченого матеріалу

Вкажіть, хто з митців є визначними церковними діячами, письменниками другої половині XVII - першої половини XVIII ст.
1. Д. Туптало; 2. П. Могила; 3. І. Руткович; 4. Л. Баранович; 5. М. Миклашевський;     6. С. Яворський.
А. 1, 4, 6.
Б. 2, 3, 6.
В. 2, 4, 5.
Г. 1, 3, 6.

Вкажіть, яка зі споруд пов'язана з Львівським православним братством.



Вкажіть, у якому столітті створено Києво-Могилянську академію.
А. XV ст.
Б. XVI ст.
В. XVII ст.
Г. XVIII ст.

Вкажіть правильну відповідь на запитання. Як виникла Києво-Могилянська академія?
1. Внаслідок злиття київських Братської та Лаврської шкіл; 2. Після реорганізації Острозької академії.
А. Обидва варіанти правильні.
Б. Тільки 1-й варіант правильний.
В. Тільки 2-й варіант правильний.
Г. Обидва варіанти неправильні.

Вкажіть, коли відбулися описані в історичному джерелі події.

Хочуть... панове міщани львівські школи заснувати для навчання дітям християнським усіх станів, які би мали вчитися Письма Святого грецького й слов'янського, щоб не був їхній християнський рід неначе безсловесним через свою невченість. І також купили друкарню, потрібну для тієї школи...
А. В останній чверті XVI ст.
Б. У першій чверті XVII ст.
В. У другій чверті XVII ст.
Г. В останній чверті XVII ст.

 

Вкажіть імена історичних діячів другої половини XVI — першої половини XVII ст.
1. Г. Смотрицький; 2. Г. Сковорода; 3. І. Вишенський; 4. П. Орлик; 5. Д. Апостол; 6. В.-К. Острозький.
А. 1, 3, 6.
Б. 2, 4, 5
В. 1, 2, 5.
Г. 3, 5, 6.

 

Вкажіть, яка зі споруд була збудована наприкінці XVI — у першій половині XVII ст.




Домашнє завдання

1.    Текс  підручника 32

2.    Опрацювати запитання та завдання після параграфа


Немає коментарів:

Дописати коментар

Все про козаків

Школа для всіх. Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати психічне здоров’я підлітків

 Школа для всіх.   Онлайн-курс про організацію інклюзивного освітнього середовища  Чотири поради для вчителів та батьків, як підтримувати пс...